Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2439
Title: | "Sandpits" як інноваційний метод міждисциплінарних досліджень у вищій морській освіті |
Other Titles: | "Sandpits" as an innovative method of transdisciplinary research in higher maritime education |
Authors: | Швецова, І.В. Shvetsova, І.V. Лещенко, А.М. Leshchenko, А. Гусєв, В.М. Husiev, V. |
Keywords: | “Sandpits” метод синергія міждисциплінарний підхід Sandpits method synergy transdisciplinary approach |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Lithuanian Maritime Academy |
Citation: | Alena Leshchenko, Iryna Shvetsova, Viktor Husiev. «Sandpits» as an innovative method transdisciplinary research in Higher Maritime Education. International Scientific-Practical Conference "Development of social and engineering innovation in higher maritime education in European higher education area". Lithuanian Maritime Academy. 23 March 2023. Pp.75-79. |
Abstract: | "Sandpits" розглядаються як міждисциплінарний дослідницький метод у вищій морській освіті, який вимагає парадигмальної трансформації освітнього процесу, розвитку дослідницьких компетентностей студентів, дедуктивних та індуктивних навичок тощо. У статті проаналізовано особливості цього підходу, під час якого учасники проходять інтенсивний шлях інноваційного, нестандартного мислення та мозкового штурму. Дослідники виявили, що ключовими ідеями стають не ті, що були підготовлені раніше, а ті, що розробляються з нуля на самому заході, створені за кілька днів учасниками, які щойно налагодили контакт. Результати впровадження показують, що учасники стикаються з викликами в інтерактивному процесі з дослідниками з дисциплін, з якими вони зазвичай не співпрацюють. Автори визначають, що реалізація спільної діяльності може бути ефективною за умови взаємного залучення до ключових видах діяльності, таких як визначення дослідницьких питань і вирішення проблем, співпраця, спрямована на досягнення узгодженої спільної мети, а також регулярні контакти між членами групи, під час яких вони намагаються колективно впливати на розвиток несвідомої спільної наукової ідентичності. У публікації підкреслюється, що реалізація "Sandpits" відкриває нові шляхи для наукових досліджень, дозволяючи розглядати їх у новому, міждисциплінарному вимірі. The "Sandpits" is analyzed as a transdisciplinary research method in higher maritime education, which requires a paradigmatic transformation of the educational process, the development of students' exploratory competences, deductive and inductive skills and other. The article analyses the peculiarities of this approach, during which participants go through an intensive path of innovative, out-of-the-box thinking and brainstorming. The researchers find that the key ideas are not those that have been prepared before, but those that are developed from scratch at the event itself, created in a few days by participants who have just made contact. The results of the implementation show that participants are challenged in an interactive process with researchers from disciplines with which they do not normally collaborate. The authors determine that the implementation of collaborative activities can be effective if there is mutual involvement in key activities, such as defining research questions and problem solving, cooperation aimed at achieving an agreed common goal, and regular contacts between group members, during which they try to collectively influence the development of an unconscious common scientific identity. The publication emphasises that the implementation of the "Sandpits" opens up new avenues for scientific research, allowing it to be viewed in a new, interdisciplinary dimension. |
Description: | Збірник матеріалів конференції |
URI: | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2439 |
ISBN: | 978-609-8160-36-9 |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Shvetsova_Sandpits.pdf | 211.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.