Репозитарій
Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!
Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Analytical approaches for construction a model of an operator-navigator regarding the requirements of stakeholders
(ХДМА, 2023) Носов П.С.; Nosov P.S.; Масьонкова М.М.; Masonkova M.М.; Дягилева О.С.; Diahyleva O.S.; Соловей О.С.; Solovey O.S.
The study and construction of a model of the operator-navigator is important for understanding the requirements of stakeholders and determining the necessary skills and knowledge that he must possess for effective operation in maritime transport. This will help stakeholders to select the most suitable candidates for the vacancy, as well as to identify areas in which the operator-navigator may need additional training and education. The development of the operator-navigator model also helps to identify potential problems related to the professional skills and safety of shipping and to create educational and training programs to improve skills, which can improve the performance of the organizational and technical systems of maritime transport, reduce risks to the crew and the environment.
Вивчення та побудова моделі оператора-навігатора є важливим для розуміння вимог зацікавлених сторін і визначення необхідних навичок і знань, якими він повинен володіти для ефективної роботи в морському транспорті. Це допоможе зацікавленим сторонам вибрати найбільш підходящих кандидатів для вакансії, а також виявити сфери, в яких оператор-навігатор може потребувати додаткового навчання та освіти. Розробка моделі оператора-навігатора також допомагає виявляти потенційні проблеми, пов'язані з професійними навичками та безпекою судноплавства, а також створювати освітні та тренувальні програми для підвищення кваліфікації, що може покращити ефективність організаційно-технічних систем морського транспорту, знизити ризики для екіпажу та навколишнього середовища.
Approaches for identifying and recovering qualification parameters of organizational and technical systems of maritime transport
(ХДМА, 2023) Nosov P.S.; Носов П.С.; Ponomaryova V.P.; Дягилева О.С.; Diahyleva O.S.; Бень А.П.; Ben A.P.
This thesis explores the effect of transient motivational states on performance and safety in the context of navigation. The authors use methods for identifying critical psycho-motivational states (CMMS) using p-adic systems and neural network modeling to identify transient CMMS that can lead to errors in navigator decision making. The main results of the article show that emotional stress can greatly affect decision making and the overall safety of navigation. The novelty of study is the use of p-adic systems in the identification of CMMS and the presentation of neural network modeling results. The findings of thesis present important scientific findings for improving the safety and efficiency of navigation.
Ця теза досліджує вплив транзиторних мотиваційних станів на продуктивність і безпеку в контексті навігації. Автори застосовують методи ідентифікації критичних психо-мотиваційних станів (КПМС) за допомогою p-адичних систем і нейромережевого моделювання для виявлення транзиторних КПМС, що можуть призводити до помилок у прийнятті рішень навігатором. Основні результати роботи показують, що емоційний стрес суттєво впливає на прийняття рішень і загальну безпеку навігації. Новизна дослідження полягає у використанні p-адичних систем для ідентифікації КПМС та представленні результатів нейромережевого моделювання. Отримані результати мають важливе наукове значення для підвищення безпеки та ефективності навігації.
Intellectual analysis of transitional motivational states in the event of critical situations in maritime transport by ECDIS data
(ХДМА, 2023) Nosov P.S.; Носов П.С.; Чернявський В.В.; Chernіavsky V.V.; Онишко Д.М.; Onyshko D.М.; Koretsky О.А.
This thesis explores the effect of transient motivational states on performance and safety in the context of navigation. The authors use methods for identifying critical psycho-motivational states (CMMS) using p-adic systems and neural network modeling to identify transient CMMS that can lead to errors in navigator decision making. The main results of the article show that emotional stress can greatly affect decision making and the overall safety of navigation. The novelty of study is the use of p-adic systems in the identification of CMMS and the presentation of neural network modeling results. The findings of thesis present important scientific findings for improving the safety and efficiency of navigation.
Ця теза досліджує вплив транзиторних мотиваційних станів на продуктивність і безпеку в контексті навігації. Автори застосовують методи ідентифікації критичних психо-мотиваційних станів (КПМС) за допомогою p-адичних систем і нейромережевого моделювання для виявлення транзиторних КПМС, що можуть призводити до помилок у прийнятті рішень навігатором. Основні результати роботи показують, що емоційний стрес суттєво впливає на прийняття рішень і загальну безпеку навігації. Новизна дослідження полягає у використанні p-адичних систем для ідентифікації КПМС та представленні результатів нейромережевого моделювання. Отримані результати мають важливе наукове значення для підвищення безпеки та ефективності навігації.
Analysis the stress state of marine navigators based on formal conditional convergence and fuzzy sets
(ХДМА, 2022) Носов П.С.; Nosov P.S.; Чернявський В.В.; Chernіavsky V.V.; Макарчук Д.В.; Makarchuk D.V.; Koretsky О.А.
The problem of stress identification in marine navigators during navigational watchkeeping is not solved by simply strengthening observation methods. This is due to time limitations of the chief mate, the lack of full-time psychologists, and specialized automated systems. Unifying automated measurement methods does not yield accurate results due to significant differences in navigator reactions to various situations. The proposed approach will enable the future use of a fuzzy controller for control actions during the watch, considering a wide range of factors influencing stress situations. Selecting membership functions for navigator reactions is a complex task, requiring experiments and in-depth analysis with specialists in medicine and automatic control systems.
Проблема виявлення стресу у морських навігаторів під час навігаційного чергування не вирішується лише зміцненням методів спостереження. Це пов’язано з обмеженням часу старшого помічника, відсутністю штатних психологів і спеціалізованих автоматизованих систем. Уніфікація методів автоматизованого вимірювання не дає точних результатів через значні відмінності в реакціях навігаторів на різні ситуації. Запропонований підхід дозволить в майбутньому використовувати нечіткий контролер для управлінських дій під час чергування, враховуючи широкий спектр факторів, що впливають на стресові ситуації. Вибір функцій приналежності для реакцій навігаторів є складним завданням, що вимагатиме експериментів та глибокого аналізу за участю фахівців з медицини та автоматичного управління.
Automated modeling of the navigator's motivation structure based on fuzzy sets
(ХДМА, 2022) Носов П.С.; Nosov P.S.; Бень А.П.; Ben A.P.; Дягилева О.С.; Diahyleva O.S.; Ponomaryova V.P.
Аналіз факторів, що впливають на безпеку навігації, все частіше стикається з проблемами, пов'язаними з кваліфікацією екіпажу. Кваліфікаційні параметри навігаторів документуються дипломами та сертифікатами. Однак саме недостатній рівень кваліфікації є основною причиною значного збільшення ризику аварій на водному транспорті. Запропонований підхід, що передбачає використання нечітких множин для моделювання мотиваційної структури навігатора під час складних маневрів, наближає процес ведення навігаційного спостереження до безпечного. Можливість автоматизованого моделювання дозволить визначити «сильні» та «слабкі» сторони навігатора, визначити вектор його кваліфікаційної трансформації на майбутнє. Комплекс заходів з боку організаційно-технічної системи водного транспорту та освітніх структур дозволить сформувати критерії для повторної кваліфікації в реальному часі.
The analysis of factors affecting navigation safety increasingly encounters issues related to crew qualifications. At the same time, navigators' qualification parameters are documented by diplomas and certificates. However, it is the insufficient level of qualification that is, in fact, the main cause of the significant increase in the risk of maritime accidents. The proposed approach of using fuzzy sets to model the navigator's motivational structure during complex maneuvers brings the process of conducting a navigational watch closer to being safe. The possibility of automated modeling will allow the determination of the navigator's ""strong"" and ""weak"" sides, identifying the vector of his qualification transformation for the future. A set of measures from the organizational and technical system of water transport and educational structures will form the criteria for requalification in real time.