DSpace 8
DSpace is the world leading open source repository platform that enables organisations to:
- easily ingest documents, audio, video, datasets and their corresponding Dublin Core metadata
- open up this content to local and global audiences, thanks to the OAI-PMH interface and Google Scholar optimizations
- issue permanent urls and trustworthy identifiers, including optional integrations with handle.net and DataCite DOI
Join an international community of leading institutions using DSpace.
The test user accounts below have their password set to the name of this software in lowercase.
- Demo Site Administrator = dspacedemo+admin@gmail.com
- Demo Community Administrator = dspacedemo+commadmin@gmail.com
- Demo Collection Administrator = dspacedemo+colladmin@gmail.com
- Demo Submitter = dspacedemo+submit@gmail.com

Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
Ринок суден типу heavy-lift: світові тенденції та напрямки розвитку
(Наукові перспективи, 2021) Стовба Т.А.; Stovba T.; Горбунов О.Р.
Проаналізовано ринок суден хевіліфтів, без яких не обходиться жодне будівництво заводів, енергетичних станцій, різноманітної техніки тощо. На хевіліфтах перевозять проєктні вантажі – конструкції різноманітних форм та великої ваги (бурові установки, яхти, літаки, промислове й енергетичне обладнання та інші юніти). Особливість спеціалізованих проєктів полягає в тому, що залучені до проєкту процеси вимагають застосування унікального обладнання та визначених умов перевезення: вони не підлягають розбиранню, демонтажу, від'єднанню на складові частини, блоки або механізми через високу вартість та унікальність виробів або виробництва. Такі унікальні вантажі вимагають індивідуального підходу та високої кваліфікованості членів екіпажу. Встановлено, що попит на глобальні спеціалізовані проєкти зростатиме: для вітряних електростанцій – в Азії, Північній Америці та Європі; будівництва ядерних заводів – в Китаї, Індії, Південній Америці і на Близькому Сході; для побудови відповідної інфраструктури видобування достатньої кількості електроенергії; для гірничодобувної промисловості – на високотехнологічне обладнання через зростання потреби у металопрокатних виробах. Встановлено, що потреба у перевезенні проєктних вантажів прямо пропорційна об’ємам побудови різних промислових об’єктів. Аналіз тенденцій розвитку галузей промисловості довів актуальність флоту хевіліфтів, бо зазначені судна можуть також перевозити генеральні вантажі, що дозволяє більш раціонально використовувати їх вантажомісткість та dантажопідйомність і розширює базу потенційних фрахтівників навіть в умовах пандемії або економічної кризи. Розглянуто чинники, що викликали стрімке зростання ціни фрахту суден у світі. Обґрунтовані вимоги до екіпажу хевіліфтів: високий професіоналізм та злагоджена робота членів екіпажу.
In this report the market of heavy lift vessels is analyzed, without the participation of which impossible construction of factories, power plants, various equipment, etc. Heavy lifts carry project cargo - structures of various shapes and heavy weight (drilling rigs, yachts, aircrafts, industrial and energy equipment and other units). The peculiarity of specialized projects is that the processes involved in the project require the use of unique equipment and certain conditions of transportation: they are not subject to disassembly, dismantling, detachment into components, blocks or mechanisms due to high cost and uniqueness of products or production. Such unique cargoes require an individual approach and high qualification of crew members. It is established that the demand for global specialized projects will increase: for wind power plants - in Asia, North America and Europe; construction of nuclear plants - in China, India, South America and the Middle East; to build an appropriate infrastructure for the production of sufficient electricity; for the mining industry - for high-tech equipment due to the growing demand for metal products. It is established that the need for transportation of design cargo is directly proportional to the volume of construction of various industrial facilities. After analyzing the development trends of a particular industry, we can make conclusions about the relevance of the fleet of heavy lifts. Heavy lifts can carry general cargo and containers, which allows more efficient use of their lifting capacity and volume capacity and expands the base of potential charterers, even in a pandemic or economic crisis. The factors that caused the rapid increase in the price of ship freight in the world are considered. Reasonable requirements for the crew of heavy lifts: high professionalism, because each new cargo requires an individual approach and coordinated work of crew members. It is proved that the fleet of heavylifts remains relevant and is gradually becoming more in demand. As the industry develops, there will always be a necessity to deliver a variety of design cargo, and the ability to carry general or bulk cargo on this type of vessels ensures that heavy lifts will not stand in the roads while waiting to be chartered.
Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2015. – №. 2 (13).
(ХДМА, 2015-12-26) Агєєв М.С.; Кожевникова Є.Є.; Лопата В.М.; Бень А.П.; Паламарчук І.В.; Годованюк С.П.; Селіванов С.Є.; Гусєв В.М.; Панкова О.В.; Соломенцев О.І.; Кондратьєва Л.Ю.; Спєшилов В.М.; Кулініч В.В.; Безлуцька О.П.; Герганов Л.Д.; Євдокимова В.А.; Кисляк Р.П.; Хаєт Л.Г.; Шупік І.Є.; Моісеєнко Л.Л.; Шаповалов Ю.О.; Семенов М.М.; Коробєйнікова Н.В.; Волков Ю.В.; Чиграй С.Л.; Акімов О.В.; Браїло М.В.; Букетов А.В.; Нігалатій В.Д.; Зінченко Д.О.; Букетова Н.М.; Гнатов А.В.; Чаплигін Є.О.; Сабокар О.С.; Іщенко І.М.; Вороненко С.В.; Даник В.В.; Кобельник О.С.; Коростильов Л.І.; Литвиненко Д.Ю.; Літвінова М.Б.; Сєліверстова С.Р.; Штанько О.Д.; Луців І.В.; Волошин В.Н.; Буховець В.М.; Стахурський О.О.; Настасенко В.О.; Сапронов О.О.; Баглюк Г.А.; Маслияк Б.О.; Клевцов К.М.; Наговський Д.А.; Івченко Т.І.; Пелевін Л.Є.; Горбатюк Є.В.; Міщук Д.О.; Повстяной О.Ю.; Штерн М.Б.; Проценко В.О.; Рожков С.О.; Розов Ю.Г.; Рутковський А.В.; Кумуржі О.Ю.; Самарін О.Є.; Васюхін М.І.; Касім А.М.; Долинний В.В.; Іваник Ю.Ю.; Доронін В.В.; Алєйніков М.В.; Дощенко Г.Г.; Кабанова Н.М.; Крупіца П.О.; Шарко О.В.; Шарко А.В.; Степанчиков Д.М.
Журнал містить опубліковані результати наукових досліджень у галузі судноводіння та суднової енергетики, транспортних технологій, автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, матеріалознавства. The journal contains published results of scientific research in the fields of navigation and marine energetics, transport technologies, automation and computer-integrated technologies, and materials science.
Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2015. – №. 1 (12).
(ХДМА, 2015-08-26) Бень А.П.; Паламарчук І.В.; Бондаренко О.В.; Годованюк С.П.; Голіков В.В.; Мальцев С.Е.; Коробко В.В.; Московко О.О.; Тимошенко Д.О.; Лошкарьов О.Г.; Стовба Т.А.; Лисий А.О.; Настасенко В.О.; Блах І.В.; Петров І.М.; Хомяков В.Ю.; Савчук В.Д.; Шевченко В.А.; Шишкін О.В.; Волошинов С.А.; Сокол І.В.; Тригуб С.М.,; Євдокимова В.А.; Дєєва О.В.; Хаєт Л.Г.; Богатчук І.М.; Богатчук М.І.; Ходаков В.Є.; Соколова Н.А.; Білий О.Л.; Браїло М.В.; Скирденко В.О.; Рудакова Г.В.; Акімов О.В.; Білий Л.М.; Гнатов А.В.; Гусєв В.М.; Селіванов С.Є.; Добротвор І.Г.; Іщенко І.М.; Вороненко С.В.; Даник В.В.; Казак В.М.; Тимошенко Н.А.; Казак В.А.; Проценко В.О.; Казак В.А.; Проценко В.О.; Бабій М.В.; Клементьєва О.Ю.; Калінчак В.В.; Черненко О.С.; Худяков І.В.; Білоусов Є.В.; Савчук В.П.; Волков В.П.; Грицук І.В.; Волков Ю.В.; Грицук Ю.В.; Ляшенко О.М.; Кирийчук Д.Л.; Нефьодов Л.І.; Шевченко М.В.; Рева О.М.; Борсук С.П.; Сафонова Г.Ф.; Сафонов М.С.; Яковенко О.Є.; Шерстюк В.Г.
Журнал містить опубліковані результати наукових досліджень у галузі судноводіння та суднової енергетики, транспортних технологій, автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, матеріалознавства. The journal contains published results of scientific research in the fields of navigation and marine energetics, transport technologies, automation and computer-integrated technologies, and materials science.
Ідентифікація, аналіз та оцінки ризиків на морському транспорті
(Запоріжжя: АА Тандем, 2024) Маменко П.П.; Mamenko P.P.; Рева О.М.; Кириченко К.В.; Kyrychenko K.V.
Проведено аналіз та оцінку ризиків морської галузі на основі пари гравітація-ймовірність, використовуючи кількісні та якісні методи на основі частоти виникнення події та пов‘язаних з нею наслідків. Послідовний науковий підхід до управління ризиками для секторів морської галузі включає як математичне моделювання, так і встановлені методи управління. У процесі ідентифікації ризиків, пов‘язаних з експлуатацією судна, були враховані такі режими роботи: - Завантаження/розвантаження в порту; - Маневрування в портових, обмежених і прибережних водах; - Забезпечення навігаційного переходу при виконанні рейсового завдання, а щоб мати можливість вирішити рівняння ризику, враховані оцінки ступеню ризику з акцентом на: ризик для життя людини, ризик для навколишнього середовища, ризик для вантажу, ризик для судна. Метод аналізу відмов і наслідків (FMEA) використовувався для визначення потенційних видів відмов, причин і наслідків кожної відмови на роботу всієї системи, якою є судно. The analysis and assessment of risks in the maritime sector was carried out based on the gravity-probability pair, using quantitative and qualitative methods based on the frequency of occurrence of an event and its associated consequences. A consistent scientific approach to risk management for maritime sectors includes both mathematical modeling and established management methods. In the process of identifying risks associated with the operation of the vessel, the following operating modes were taken into account: - Loading/unloading in the port; - Maneuvering in port, restricted and coastal waters; - Providing navigational passage when performing a voyage task, and in order to be able to solve the risk equation, risk assessments were taken into account with an emphasis on: risk to human life, risk to the environment, risk to cargo, risk to the vessel. The Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) method was used to determine the potential types of failures, causes and consequences of each failure for the entire system, which is the vessel.
Напрями застосування моделей системного виявлення впливу людського чинника на безпеку мореплавства
(Запоріжжя : АА Тандем, 2023) Маменко П.П.; Mamenko P.P.; Рева О.М.; Кириченко К.В.; Kyrychenko K.V.
Розглянуто модель SHEL як засіб системного виявлення впливу ЛЧ на прийняття рішень і виявлення небезпек на морському транспорті. Модель SHEL використовується в морській сфері, де вона була включена до Резолюції IMO A.884, яка містить вказівки щодо розслідування морських аварій. Таким чином, удосконалення моделі SHEL було зроблено для покращення інтерпретації, а також для створення налаштованої моделі, придатної для використання в забезпеченні безпеки судноплавства. Зрештою це призвело до розробки того, що ми зараз називаємо моделлю соціотехнічної системи «Модель септигона». The SHEL model is considered as a means of systematically identifying the impact of HL on decision-making and hazard identification in maritime transport. The SHEL model is used in the maritime sphere, where it was included in IMO Resolution A.884, which contains guidelines for the investigation of marine accidents. Thus, improvements to the SHEL model were made to improve interpretation, as well as to create a customized model suitable for use in ensuring shipping safety. Ultimately, this led to the development of what we now call the sociotechnical system model “Septigon Model”.