Репозитарій
Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!
Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Semantic processes occuring in English maritime terminology
(Гельветика, 2024-12) Огієнко М.Д.; Ohiyenko M.
The study is devoted to English maritime terminology which is relevant due to several factors. Firstly, the importance of shipping and maritime trade is great. Secondly, the increasing role of science and technology in the development of mankind resulted from the growing role of terminology in modern language. Even though English maritime terminology is the object of study in the works of many domestic linguists, several issues remain relevant and require further research. The presented work aims to study the semantic processes associated with polysemy, homonymy, synonymy, and antonymy. To achieve the set goals several tasks were completed: the concepts of “term” and “commonly used words” were differentiated; the polysemic features of English maritime terminology were analyzed and a systematization of words related to maritime topics was carried out taking into account their belonging to homonyms, synonyms, and antonyms. Semantic analysis allows us to understand the features of the formation and development of terminological units, and to find out the origin and connections between them. The semantic method of term formation is that a commonly used lexical unit receives the status of a term due to certain semantic changes in the use of this unit in the language. The object of study is English maritime terminological units, expressions, and figures of speech related to shipbuilding and navigation. The subject of the study is the semantic characteristics of English maritime terminology, which allows us to understand its structure and facilitates its study by specialists in the relevant field. Research methods: distribution analysis method – to identify the structural and functional features of maritime terminology units; method of comparative – to establish the semantic features of English maritime terms.
Це дослідження присвячене англійській морській термінології та є актуальним через декілька факторів. По-перше, велике значення судноплавства та морської торгівлі у нашому житті. По-друге, зростаюча роль науки і техніки у розвитку людства, що, в свою чергу, є наслідком зростаючої ролі термінології у сучасній мові. Незважаючи на те, що англійська морська термінологія є об’єктом вивчення у працях багатьох вітчизняних лінгвістів, низка питань залишаються актуальними та потребують подальшого дослідження. Мета представленої роботи – дослідження семантичних процесів, пов’язаних із полісемією, омонімією, синонімією та антонімією. Для досягнення поставленої мети було вирішено ряд завдань: розмежовані поняття «термін» та «загальновживані слова»; проаналізовано багатозначні особливості англійської морської термінології та проведено систематизацію слів, що належать до морської тематики, з урахуванням їх приналежності до омонімів, синонімів та антонімів. Семантичний аналіз дозволяє зрозуміти особливості формування та розвитку термінологічних одиниць, з’ясувати походження та зв’язки між ними. Семантичний спосіб терміноутворення полягає в тому, що загальновживана лексична одиниця набуває статусу терміна внаслідок певних семантичних змін у вживанні цієї одиниці в мові. Об’єктом дослідження є англійські морські термінологічні одиниці, висловлювання та мовні звороти, пов’язані з кораблебудуванням і мореплаванням. Предметом дослідження є семантичні характеристики англійської морської термінології, що дозволяють зрозуміти її структуру та полегшують її вивчення фахівцями відповідної галузі. Методи дослідження: метод розподілу використовувався для того, щоб виявити структурні та функціональні особливості одиниць морської термінології; метод порівняльного аналізу використовувався, щоб встановити семантичні особливості англійських морських термінів.
Basic methods of forming maritime terms in English
(Гельветика, 2024-06) Огієнко М.Д.; Ohiyenko M.
The article is devoted to the ways of forming compound maritime terms in English. The purpose of the article is to analyze the ways of forming such terms. Terminological units occupy a special place in the structure of all developed languages, without losing touch with common in usage vocabulary. Maritime terminology is a system of linguistic units formed in a certain way, which has gone through various historical paths of formation and has its own set of lexical units, derivational methods and models, as well as means of their formation. The relevance of this study is determined by:
– the growing interest of linguists in the study of terminological vocabulary;
– globalization processes in the world economy, technology, production, as well as the dynamic development of shipping;
– the importance of further development of the problems of the formation of maritime terms, since the semantic processes underlying the formation of terminological meaning have not received sufficient theoretical understanding;
– the lack of a comprehensive and systematic study of maritime terms from the point of view of their semantic and structural organization.
The object of the study is maritime terms. The subject of the study is the structure and semantics of these linguistic units in the English language.
A comprehensive analysis of the structure and semantics of maritime terms was carried out. Maritime terms are presented as a systemically organized set of words and phrases, united into a single whole based on their functional and semantic commonality.
The results obtained by the author showed the most typical methods of forming maritime terms in English: adding affixes or semi-affixes to words included in terminological phrases; adding present or past participles, numerals or adjectives, and abbreviations to phrases.
The novelty of this study lies in the systematization of the most typical ways of forming compound maritime terms
Стаття присвячена способам утворення складних морських термінів в англійській мові. Мета роботи – провести аналіз способів утворення таких термінів.
Термінологічні одиниці займають особливе місце у структурі всіх розвинених мов, не втрачаючи зв’язок із загальновживаною лексикою. Морська термінологія є певним чином сформованою системою мовних одиниць, що пройшла різні історичні шляхи становлення і має власний набір лексичних одиниць, дериваційних методів, моделей, а також засобів їх формування.
Актуальність цього дослідження обумовлюється:
– зростаючим інтересом лінгвістів до досліджень термінологічної лексики;
– глобалізаційними процесами у світовій економіці, технології, виробництві, а також динамічним розвитком судноплавства;
– важливістю подальшої розробки проблем формування морських термінів, оскільки семантичні процеси, що лежать в основі формування термінологічного значення, не набули достатнього теоретичного осмислення;
– відсутністю комплексного та системного вивчення морських термінів з точки зору їх семантичної та
структурної організації.
Об’єктом дослідження є морські терміни. Предметом дослідження виступають структура та семантика даних мовних одиниць в англійській мові.
Проведено комплексний аналіз структури та семантики морських термінів. Морські терміни представлені як системно-організована сукупність слів та словосполучень, об’єднана в єдине ціле на основі їхньої функціональної та семантичної спільності.
Отримані автором результати показали найбільш типові способи формування морських термінів в англійській мові: додавання до слів, що входять до термінологічних словосполучень, афіксів або напівафіксів; приєднання до словосполучень дієприкметників цього або минулого часу, чисельників або прикметників та скорочень.
Новизна даного дослідження полягає в систематизації найбільш типових способів утворення складних морських термінів.
Semantic aspects of maritime terminology
(Слобожанський науковий вісник, 2024-09-02) Огієнко М.Д.; Ohiyenko M.
The ways of development of the English language are closely connected with the history, traditions, and way of life of the people of the country of this language. The formation of the English language was significantly influenced by important historical events that took place in the British Isles. The peculiarities of the geographical location, the country's economy, and the political situation required an increase in the military and commercial power of England on the seas, which led to the need for the development of England as a maritime state. In the 17th century, shipbuilding and navigation began to develop rapidly. Since that time, maritime terminology began to play one of the most important roles in the life of the country. This work is devoted to the study of the structural and semantic features of English marine terms. The concept of “term” as a way of expressing special knowledge is considered. The semantic features of marine terms in English are analyzed. An analysis of the lexical-semantic field in English-language maritime terminology was carried out.
The concepts of semantics were examined and the main features of the semantics of the term were analyzed. During the analysis, the following features were identified: the connection between the semantics of the term and the concept, the connection between the terminological and commonly used meanings of the word, as well as the dual systemic nature of the term.
The purpose of the presented research is to study the structural and semantic characteristics of the English maritime terminology system. The following tasks follow from the set goals:
1) to distinguish between the concepts of “terminology” and «terminosystem»;
2) to consider existing classifications and determine the composition of the main thematic groups of the English maritime terminology system;
3) to outline the word-formation features of English maritime terminology and systematize words related to maritime topics concerning the most productive methods of word formation.
The object of study is English maritime terminological units, expressions, figures of speech related to shipbuilding and navigation.
The subject of the study is the structural and semantic aspects of English maritime terminology.
Шляхи розвитку англійської мови тісно пов'язані з історією, традиціями та побутом. Формування англійської мови відбувалися під впливом історичних подій на Британських островах. Особливості географічного положення, економіки країни та політичної ситуації призвели до збільшення військової та торгової могутності Англії на морях, що, своєю чергою, призвело до необхідності розвитку Англії як морської держави. У XVII ст. почали швидко розвиватися суднобудування та мореплавство.
Відтоді морська термінологія стала відігравати одну з найважливіших ролей у житті країни.
Цю роботу присвячено вивченню структурних та семантичних особливостей англійських морських термінів. Розглянуто поняття «термін» як спосіб вираження спеціальних знань. Проаналізовано семантичні особливості морських термінів англійською мовою. Проведено аналіз лексико-семантичного поля в англомовній морській термінології.
Розглянуто поняття семантики та проаналізовано основні особливості семантики терміна. У ході аналізу було виявлено такі особливості: зв'язок семантики терміна та поняття, зв'язок термінологічного та загальновживаного значень слова, а також подвійна системність терміна.
Метою дослідження є вивчення структурно-семантичних характеристик англійської морської терміносистеми. Із поставлених цілей випливають такі завдання:
1) розмежувати поняття «термінологія» і «терміносистема»;
2) розглянути існуючі класифікації та визначити склад основних тематичних груп англійської морської терміносистеми;
3) окреслити словотворчі особливості англійської морської термінології та систематизувати слова морської тематики з урахуванням найбільш продуктивних способів словотвору.
Об’єктом дослідження є англійські морські термінологічні одиниці, вирази, образи мови, пов’язані із суднобудуванням та навігацією.
Предметом дослідження є структурно-семантичні аспекти англійської морської термінології.
Analysis of the most effective data mining tools for statistical analysis of the navigator model
(ХДМА, 2022) Носов П.С.; Nosov P.S.; Масьонкова М.М.; Masonkova M.М.; Дягилева О.С.; Diahyleva O.S.; Нагрибельний Я.А.; Nahrybelnyi Y.А.
Throughout the career a navigator is in search of the most optimal trajectory of the educational process and career growth in order to develop all the necessary professional skills. Stakeholders (crewing, shipping companies), in turn, are constantly in search of employees whose professional competence would best meet the requirements of the maritime industry of today. That is why the purpose of this study is to analyze the existing methods and options for the analysis of data mining based on information received from navigators and about navigators' models, which in the future could be used to identify the fundamental factors affecting the level of professional competencies in accordance with the demands of the labor market and, accordingly, the level of their competitiveness.
Протягом своєї кар'єри навігатор шукає найоптимальнішу траєкторію освітнього процесу та кар'єрного зростання для розвитку всіх необхідних професійних навичок. Зацікавлені сторони (компанії з екіпажем, судноплавні компанії), в свою чергу, постійно шукають працівників, чия професійна компетентність найкраще відповідала б вимогам сучасної морської індустрії. Саме тому мета цього дослідження полягає в аналізі існуючих методів та варіантів аналізу з використанням методів добування даних на основі інформації, отриманої від навігаторів та про моделі навігаторів, що в майбутньому може бути використано для визначення основних факторів, що впливають на рівень професійних компетенцій відповідно до вимог ринку праці та, відповідно, рівня їх конкурентоспроможності.
Approach to creating the automated monitoring system for navigator fatigue
(АА Тандем, 2022) Носов П.С.; Nosov P.S.; Чернявський В.В.; Chernіavsky V.V.; Koretsky О.А.; Маменко П.П.; Mamenko P.P.
Every year, the European Maritime Safety Agency (EMSA) and other maritime safety organizations publish analytical reports on vessel accident rates. According to these statistics, the overall accident rate of vessels has been decreasing annually. However, the same reports indicate that the percentage of accidents caused by human factors has increased from 53% in 2012 to 75% in 2021. This trend highlights that human influence is currently the primary cause of vessel accidents. One of the most effective ways to reduce this negative impact is the automation of work processes on vessels. However, due to various factors such as equipment imperfections, instability, unreliability, breakdowns, wear and tear, operational specifics, and high project costs, the complete elimination of human presence remains impossible. The proposed structure is based on the premise that physiological manifestations of excitement and decline are universal but insufficient for identifying an individual's specific psychological state. Therefore, while they cannot independently reveal the logic behind human actions or prevent mistakes, they can always indicate psychological reactions to specific situations. Since these reactions are not universal, they can be predicted by considering a navigator’s psychological profile. This approach significantly increases the possibility of avoiding dangerous situations caused by negative human factor manifestations. The development of an automated real-time monitoring system for navigator fatigue will enhance maritime safety under modern operational conditions.
Щороку Європейське агентство морської безпеки (EMSA) та інші організації, що займаються безпекою мореплавства, публікують аналітичні звіти щодо рівня аварійності суден. Згідно зі статистичними даними, загальний рівень аварійності суден щороку знижується. Однак ті самі звіти свідчать, що відсоток аварій, спричинених людським фактором, зріс із 53% у 2012 році до 75% у 2021 році. Ця тенденція вказує на те, що людський фактор наразі є основною причиною аварій на морському транспорті. Одним із найефективніших способів зменшення цього негативного впливу є автоматизація робочих процесів на суднах. Проте через такі чинники, як недосконалість, нестабільність та ненадійність обладнання, його зношеність, специфіку роботи, високу вартість проєктів тощо, повністю відмовитися від присутності людини поки що неможливо. Запропонована структура ґрунтується на тому, що фізіологічні прояви збудження та спаду є універсальними, але самі по собі недостатні для визначення конкретного психологічного стану людини. Тому, хоча вони не можуть самостійно розкрити логіку дій людини чи запобігти помилкам, вони завжди вказують на наявність психологічної реакції на певну ситуацію. Оскільки ці реакції не є універсальними, їх можна передбачити, враховуючи психологічний портрет навігатора. Такий підхід значно підвищує можливість уникнення небезпечних ситуацій, спричинених негативними проявами людського фактора. Розробка автоматизованої системи моніторингу в реальному часі для контролю втоми навігатора сприятиме підвищенню безпеки мореплавства в сучасних умовах.