Репозитарій

Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!

Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

 

Фонди

Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.

Нові надходження

Документ
Deeper Learning of Marine English Language
(НАУ, 2020) Літікова О.І.; Litikova O.I.
The main idea of the article is to consider the importance of Marine English language deeper learning. Attentive viewing of STCW (1995) and Manila amendments (2010) reveals the urgency of the problem outlined by us. In compliance with STCW Code professional training of marine personnel in Maritime academic institutions of higher education should be accomplished in English, as this language acknowledged being a working language on ships, especially in multinational crews. In order to correspond to high training standards cadets of Bachelor degree academic course should study not just English, but English for specific purposes. Основна ідея статті полягає в розгляді важливості морської англійської мови глибше навчання. Уважний перегляд ПДНВ (1995) і Манільських поправок (2010) показує актуальність окресленої нами проблеми. Відповідно до Кодексу STCW професійна підготовка морського персоналу в морському судноплавстві навчальні заклади вищої освіти повинні здійснюватися англійською мовою, як цією мовою визнано робочою мовою на кораблях, особливо в багатонаціональних екіпажах. По порядку відповідати високим стандартам підготовки повинні курсанти бакалаврського курсу вивчати не просто англійську, а англійську для конкретних цілей.
Документ
Використання методу кейс-стаді для формування критичного мислення майбутніх суднових механіків у процесі іншомовної підготовки
(КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2023) Літікова О.І.; Litikova O.I.
У статті проаналізовано, як можна використовувати метод кейс-стаді для формування критичного мислення майбутніх суднових механіків у процесі іншомовної підготовки. Незважаючи на технологічний прогрес, певні аспекти роботи в морі (аналіз нестандартних ситуацій, запобігання їм і реагування на них) усе ще вимагають людської інтуїції та розвиненого критичного мислення. Наголошено, що використання методу кейс-стаді у процесі іншомовної підготовки допомагає майбутнім судновим механікам розвинути критичне мислення, дослідити факти, що призводять до помилкових рішень, оволодіти відповідними до галузевих стандартів моделями ухвалення правильних рішень. Це сприятиме підвищенню безпеки та надійності за рахунок зниження ризику аварій, інцидентів чи збоїв механізмів на судні. Перелічено причини, з яких нестандартні, нешаблонні навички критичного типу мислення суднових механіків світового флоту мають розвиватися саме англійською мовою. Окреслено важливі етапи роботи з кейсами –ознайомлення; заохочення; аналізування; припущення; висунення гіпотези; оцінювання та критика; ухвалення рішення; обговорення; закріплення досвіду з іншими кейсами. Обґрунтовано психолого-педагогічні умови формування критичного мислення майбутніх суднових механіків у процесі іншомовної підготовки з використанням методу кейс-стаді: добір і розроблення кейсів; активне навчальне середовище; чіткі навчальні цілі; ознайомлення з моделями критичного мислення; групові обговорення; структурований критичний аналіз кейсів; прозорі рубрики оцінювання; зворотній зв’язок; використання скаффолдингу. Зроблено висновки, що запропоновані етапи роботи з кейсами і створення психолого-педагогічних умов організації кейс-стаді у процесі іншомовної підготовки покращують показники формування навичок критичного мислення майбутніх суднових механіків. In the article, the use of the case-study method for fostering critical thinking in future maritime engineers during foreign language training is analyzed. Despite technological progress, certain aspects of work at sea, such as analyzing non-standard situations, preventing them, and reacting to them, still require human intuition and developed critical thinking. It is emphasized that the use of the case-study method in the process of foreign language training helps future maritime engineers develop critical thinking, explore facts leading to erroneous decisions, and master decision-making models in line with industry standards. This contributes to increased safety and reliability by reducing the risk of accidents, incidents, or mechanical failures on ships. The reasons for which non-standard, non-routine critical thinking skills of maritime engineers in the global fleet should be developed specifically in English are listed. The important stages of working with cases are outlined, including familiarization, encouragement, analysis, assumptions, hypothesis formulation, evaluation and critique, decision-making, discussion, and knowledge reinforcement with other cases. Psychological and pedagogical conditions for fostering critical thinking in future maritime engineers during foreign language training using the case-study method are substantiated, including case selection and development, an active learning environment, clear educational objectives, familiarity with critical thinking models, group discussions, structured critical analysis of cases, transparent evaluation rubrics, feedback, and the use of scaffolding. The conclusion is drawn that the proposed stages of working with cases and the creation of psychological and pedagogical conditions for organizing case studies during foreign language training improve the development of critical thinking skills in future maritime engineers.
Документ
Формування критичного мислення майбутніх суднових механіків через письмову діяльність у процесі іншомовної підготовки
(ХДУ, 2023) Літікова О.І.; Litikova O.I.
Мета статті полягає в обґрунтуванні психолого-педагогічних умов використання письмової діяльності для формування критичного мислення майбутніх суднових механіків у процесі іншомовної підготовки. З метою досягнення поставленої мети було використано сучасні наукові підходи (компетентнісний, синергетичний, парадигмальний, соціокультурний, технологічний) та методи: аналізу наукової літератури про базові навички, здатності й уміння критичного мислення; узагальнення досвіду праць науковців, які вивчали механізми формування критичного мислення в майбутніх фахівців морської галузі; аналізу онлайн-ресурсів з організаційно-педагогічного та науково-методичного забезпечення формування критичного мислення через письмову діяльність у процесі іншомовної підготовки. У результаті дослідження поняття «критичне мислення суднових механіків» визначено як ключову компетентність, що являє собою комплекс навичок, здатностей і умінь аналізувати інформацію стосовно технічного стану суден, розуміти складні ситуації та приймати обґрунтовані рішення в умовах експлуатації й обслуговування морських транспортних засобів. Узагальнено причини, з яких суднові механіки світового флоту мають розвивати свої навички критичного мислення саме англійською мовою. Здійснено опис письмових вправ, які сприятимуть формуванню навичок, здатностей і умінь критичного мислення. Обґрунтовано психолого-педагогічні умови формування критичного мислення майбутніх суднових механіків: підтримуюче навчальне середовище, цікавий і актуальний матеріал, поетапна координація, практика відкритих питань, обговорення та взаємодія, реальні ситуації, формування мотивації. Висновки. Науковий пошук допоміг визначити поняття «критичне мислення суднових механіків» і встановити, що набір когнітивних здібностей, навичок, здатностей і умінь критичного мислення забезпечує студентів відчутними академічними, особистими та професійними перевагами, які зрештою допоможуть їм у майбутньому вирішити різноманітні проблеми професійного характеру, сприятимуть гарантуванню безпеки на робочому місці в машинному відділенні. Наголошено, що письмові вправи визначеного характеру можуть не лише використовуватись як інструмент для передачі ідей, а й значно покращити сам процес критичного мислення майбутніх суднових механіків під час їх іншомовної підготовки. Створюючи сприятливе навчальне оточення з урахуванням конкретних психолого-педагогічних умов, викладачі можуть ефективно сприяти розвитку навичок критичного мислення через використання письмових вправ. Це готуватиме студентів до вирішення складних проблем і ухвалення обґрунтованих рішень у різних академічних і професійних середовищах. The purpose of the article is to substantiate the psychological and pedagogical conditions of using written activities for the fostering of critical thinking of future marine engineers in the process of foreign language training. In order to achieve the set goal, modern scientific approaches (competent, synergistic, paradigmatic, sociocultural, technological) and methods were used: analysis of scientific literature on basic abilities and skills of critical thinking; summarizing the experience of the works of scientists who studied the mechanisms of fostering critical thinking in future specialists of the maritime industry; analysis of online resources for organizational-pedagogical and scientific-methodological support of the critical thinking fostering through written activity in the process of foreign language training. As a result of the study, the concept of “critical thinking of marine engineers” was defined as a key competence, which is a set of skills and abilities, which are developed enough to analyze information about the technical condition of ships, understand complex situations and make informed decisions in the conditions of operation and maintenance of marine vehicles. The reasons why marine engineers of the world fleet should develop their critical thinking skills in English are summarized. A description of written exercises that will contribute to the fostering of skills, abilities and critical thinking has been made. The psychological and pedagogical conditions for the formation of critical thinking of future marine engineers are justified: a supportive learning environment, interesting and relevant material, step-by-step coordination, practice of open questions, discussion and interaction, real situations, formation of motivation. Conclusions. Scientific research helped to define the concept of “critical thinking of marine engineers” and to establish that a set of cognitive abilities and skills of critical thinking provide students with tangible academic, personal and professional advantages that will ultimately help them in the future to solve various problems of a professional nature, contribute to ensuring workplace safety in the engine room. It is emphasized that written exercises of a certain nature can be used not only as a tool for the transfer of ideas, but also to significantly improve the critical thinking process of future marine engineers in the process of their foreign language training. By creating a favorable learning environment taking into account specific psychological and pedagogical conditions, teachers can effectively promote the development of critical thinking skills through the use of written exercises. This will prepare students to solve complex problems and make informed decisions in a variety of academic and professional environments.
Документ
Педагогічні умови інтердисциплінарного навчання англійської мови морських механіків
(Гельветика, 2021) Літікова О.І.; Litikova O.I.
Багатодисциплінарна природа викликів і проблем, що постали перед морською галуззю сьогодні, вимагає, щоб навчання англійської мови у вищій морській школі здійснювалося інтердисциплінарно. Метою нашого дослідження ми обрали аналіз педагогічних умов інтердисциплінарного навчання англійської мови майбутніх морських механіків. Наукова новизна полягає в окресленні нами комплексу педагогічних умов інтердисциплінарного навчання морської англійської мови. Першою педагогічною умовою ми вважаємо змістове забезпечення інтердисциплінарного навчання, яке поєднує співпрацю вузьких дисциплінаристів; розробку інтегрованих міждисциплінарних навчальних програм; введення інтегрованих міждисциплінарних навчальних одиниць у змістовий контент англійської мови за професійним спрямуванням. Другу педагогічну умову ми визначили як організаційно-методичне забезпечення інтердисциплінарного навчання. Це організація паралельного викладання міжпредметних тематичних блоків, використання інтегрованих технологій глибинного навчання, вдосконалення методичної майстерності викладачів. Третя педагогічна умова передбачає моніторинг результатів інтердисциплінарного навчання, як-от: створення чіткої системи критеріїв оцінювання перевірки результатів інтегрованого навчання; організація тестового контролю результатів інтердисциплінарного навчання; анкетування студентів із метою самооцінки досягнень. Уточнене нами поняття «педагогічні умови інтердисциплінарного навчання англійської мови морських механіків» ми пропонуємо розглядати як комплекс педагогічних заходів, сумарний ефект від яких сприятиме формуванню в морських механіків комунікативних професійно орієнтованих умінь англійською мовою, щоб вирішувати складні завдання інтердисциплінарного характеру, демонструючи навички самостійного пошуку знань, творчий підхід, критичність і нестандартність мислення, лідерські якості та ініціативність щодо прийняття оптимальних рішень у нестандартних ситуаціях. The multidisciplinary nature of the challenges and problems facing the maritime industry today requires to provide interdisciplinary learning of English at a maritime high school. The aim of our study is the analysis of pedagogical conditions of English to future marine mechanics interdisciplinary teaching. Scientific novelty also includes separate sets of pedagogical conditions for interdisciplinary teaching of maritime English. The first pedagogical condition we consider is the meaningful provision of interdisciplinary training, which combines cooperation between narrow disciplinarists; development of integrated interdisciplinary curricula; introduction of integrated educational items in a mixed content of the English language discipline for professional orientation. We have defined another pedagogical condition as organizational and methodological support of interdisciplinary training. This is the organization of a parallel teaching of interdisciplinary thematic blocks; use of integrated deep learning technologies; improving the methodological skills of teachers. The third pedagogical condition involves monitoring of interdisciplinary learning results, namely: the creation of a clear evaluation criteria system for verification of the integrated learning results; organization of test control of interdisciplinary learning outcomes; questionnaires self-assessment of the students’ own learning outcomes and achievements. We propose to consider the concept of ""pedagogical conditions of English or fmarine mechanics interdisciplinary training"" as a set of pedagogical activities, the total effect of which will contribute to the formation of marine mechanics communicative professionally oriented skills in English to solve complex problems of interdisciplinary nature, demonstrating skills of independent knowledge, creative approach, critical and non-standard thinking, leadership qualities and initiative to make optimal decisions in non-standard situations.
Документ
To communicative competence in maritime English through professional identification
(Порівняльно-педагогічні студії, 2024) Огородник Н.Є.; Ohorodnyk N.Ye.
The article presents the findings of a research study on the relationships between the processes of future seafarers' professional identity formation and their professional English-language communicative competence development. The process of professional identity formation is characterized by evolutionary changes, which can be observed through the lens of the communicative component. These changes can be identified as actions that establish a professional communicative identity, which in turn have a direct impact on the communicative competence of future specialists. The process of professional identification for future seafarers consists of three stages. In Stage I, Adaptation, cadets face a period of adjustment as they enter a new social and professional environment, confronting the realities of their career choiceand beginning to form their professional identity. Stage II, Stabilization, involves the cadets becoming more comfortable in their roles, with an emphasis on professional training and early specialization. In Stage III, Correction, cadets engage in extended seagoing practices that deepen their professional interests and further solidify their commitment to their chosen career in maritime transport. У статті наведено результати дослідження взаємозв’язку процесів формування професійної ідентичності майбутніх моряків із розвитком професійної англомовної комунікативної компетентності. Процес формування професійної ідентичності, супроводжуваний еволюційними змінами, охарактеризовано крізь призму комунікативної складової. Еволюційні фактори ідентифіковано як дії, що формують професійну комунікативну ідентичність, яка так само безпосередньо впливає на комунікативну компетентність майбутніх спеціалістів.