Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/972
Title: Розвиток морської освіти України (1991 – 2013)
Authors: Токуєва, А.О.
Токуева, А.А.
Tokuieva, A.O.
Keywords: незалежна Україна
освіта
морська освіта
міжнародні конвенції
плавальна практика
независимая Украина
образование
морское образование
международные конвенции
плавательная практика
independent Ukraine
education
maritime education
international conventions
swimming practice
Issue Date: Mar-2020
Publisher: Видавництво «Десна Поліграф»
Citation: Токуєва А.О. Розвиток морської освіти України (1991 – 2013) / Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. – Чернігів : Видавництво «Десна Поліграф», 2020. – Вип.7 (163). – С.219 - 223
Series/Report no.: УДК: 881.111:378.147:656.6;
Abstract: У статті розглянуто розвиток морської освіти України, починаючи із часів незалежності. Досліджено зміни у системі морської освіти від лінійного навчання до комунікативно-компетентнісного. Розкрито взаємозв’язок між національною освітою та міжнародною морською освітою. Це все зумовило значні зміни у системі морської освіти. Метою статті є висвітлення розвитку змісту морської освіти в Україні та сучасних підходів. Методологія. Завдяки інтеграції України у світовий освітній та професійний простір та переорієнтації національної системи навчання та сертифікації моряків на стандарти та вимоги міжнародної морської галузі, з’явилась необхідність впровадження у навчальний практичну підготовку та процес компетентнісного підходу, що є результатом діяльності морських закладів освіти, визначених переліком компетентностей відповідно до освітньо-кваліфікаційних характеристик фахівця. Зважаючи на зміни в сучасній системі освіти, необхідно звернути увагу на розвиток вищої освіти в Україні загалом та морської освіти зокрема. У статті окреслено основні аспекти становлення освіти, вплив суспільства на передачу знань та вплив цих знань на розвиток суспільства. Наукова новизна. Перехід закладів вищої морської освіти є відносно на початковому рівні, тому існує необхідність детально вивчити структуру переходу від традиційної до сучасної методики, використовуючи технології, задані попитом на ринку праці. Висновки. На державному рівні поставлено завдання створити освітнє та навчальне середовище для морської галузі в регіоні та систем управління морськими ресурсами. Нова нормативна база та підвищення технологічного рівня експлуатації суден призвели до змін у навчальних програмах морських закладів освіти. Аналіз звітної документації морських закладів освіти послужив підставою для висновку, що в цей період діяльність викладачів спрямована на підвищення рівня наукового викладання спеціальних дисциплін, технологізацію освітнього процесу (створення навчальних центрів). Завдяки інтеграції України у світовий освітній і професійний простір та переорієнтації національної системи навчання й сертифікації моряків на стандарти та вимоги міжнародної морської галузі, необхідністю впровадження в освітній процес стає плавальна практика, що відповідає освітньокваліфікаційним характеристикам морського фахівця. The article deals with the development of maritime education in Ukraine since independence. Changes in the marine education system from linear training to communicative competence have been investigated. The relationship between national education and international maritime education has been revealed. This has all led to significant changes in the maritime system. The purpose of the article is to highlight the development of the content of maritime education in Ukraine and modern approaches. Methodology. Due to the integration of Ukraine into the world educational and professional space and the reorientation of the national system of training and certification of seafarers to the standards and requirements of the international maritime industry, it became necessary to introduce into the practical training and competency approach resulting from the activities of maritime educational institutions identified by the list of competencies according to the educational and qualification characteristics of the specialist. Given the changes in the current education system, it is necessary to pay attention to the development of higher education in Ukraine in general and maritime education in particular. The main aspects of the formation of education, the influence of society on the transfer of knowledge and the impact of this knowledge on the development of society are highlighted in the article. Scientific novelty. The transition from higher education to maritime education is relatively basic, so there is a need to study in detail the structure of the transition from traditional to modern methods, using technologies set by demand in the labor market. Conclusions. At the state level, the task was to create an educational and training environment for the maritime industry in the region and marine resource management systems. New regulations and technological improvements in the operation of vessels have led to changes in the curricula of maritime schools. Analysis of the reporting documentation of maritime educational institutions has led to the conclusion that during this period the activity of teachers was aimed at increasing the level of scientific teaching of special disciplines, technologicalisation of the educational process (creation of training centers). Due to the integration of Ukraine into the world educational and professional space and the reorientation of the national system of training and certification of seafarers to the standards and requirements of the international maritime industry, the necessity of introduction into the training process was a navigation practice, which is in accordance with the educational and qualification characteristics of a marine specialist.
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/972
ISSN: 2663-9114 (Print)
Appears in Collections:Кафедра англійської мови в судноводінні

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tokuieva_Morska_osvita.pdf597.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.