Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/371
Title: Особливості дослідження вивчення рівня психологічної адаптації майбутніх суднових офіцерів до умов навчального процесу та дисциплін суспільно-гуманітарного циклу (за методикою К. Роджерса-Р. Даймонда)
Other Titles: Особенности исследования изучения уровня психологической адаптации будущих судовых офицеров к условиям учебного процесса и дисциплинам общественно-гуманитарного цикла (по методике К. Роджерса- Р. Даймонда)
Research features of studying of psychological adaptation level of future marine officers to the terms of educational process and disciplines of social and humanitarian cycle (based on K. Rodzhers and R. Daymond’s method)
Authors: Бабишена, М.І.
Бабышена, М.И.
Babyshena, M.
Keywords: психологічна адаптація
професійно значущі якості майбутніх суднових офіцерів
психологическая адаптация
профессионально значимые качества будущих судовых офицеров
psychological adaptation
professionally meaningful qualities of future marine officers
Issue Date: 2016
Publisher: МСП-41
Citation: Бабишена М.І. Особливості дослідження вивчення рівня психологічної адаптації майбутніх суднових офіцерів до умов навчального процесу та дисциплін суспільно-гуманітарного циклу (за методикою К. Роджерса - Р. Даймонда) // Вісник Запорізького національного університету : збірник наукових праць. Педагогічні науки / Головний редактор Локарєва Г.В. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2016. № 1. – С. 91-97.
Series/Report no.: УДК: 377.3:656.61.052;
Abstract: У статті подаються особливості вивчення рівня психологічної адаптації майбутніх суднових офіцерів. Показана порівняльна характеристика до формувального етапу дослідження та після нього. Визначено роль психологічної адаптації у формуванні професійно значущих якостей майбутніх суднових офіцерів. В статье подаются особенности изучения уровня психологической адаптации будущих судовых офицеров. Показана сравнительная характеристика до формировочного этапа исследования и после него. Определена роль психологической адаптации в формировании профессионально значимых качеств будущих судовых офицеров. Research features of studying of psychological adaptation level of future marine officers are given in the article. Comparative characteristics before the forming stage of research and after it is shown. The role of psychological adaptation in forming professionally meaningful qualities of future marine officers. Such concept as «adaptation» is analyzed in research, as it is the basis of subsequent professional preparation of future marine officers. In our research we used the method of K. Rodzhers and R. Daymon to study the psychological adaptation level of future ship officers to the terms of educational process and disciplines of social and humanitarian cycle. This method enabled determination of psychological adaptation level and interpersonal relations in the mentioned investigated category in the conditions of educational process and influences on formation of professionally meaningful qualities for future activity, such as: adaptivity, deadaptation, level of social perception, attitude to yourself, that means acceptance or rejection, acceptance and or rejection of others, emotional comfort and discomfort, internal and external control, domination, – which are the most important aspects of social and professional co-operation. By this method was found correlation of statements with their own features, that to neutralize possibility of setting on the socially desired answers. In the article it is marked, that on formation of professionally meaningful qualities of future marine officers substantial influence has disciplines of social and humanitarian cycle, as they are taught during an adaptation process to the higher school, personal formation and upgrowth of student, they contain considerable potential possibilities for realization of dialogical principles and personality activity for professional self-realization. Formation of personal professionally meaningful qualities is taking place during lectures, seminars, discussions in the form of «round table», business games, etc. Conducting business games makes the students to use their knowledge and competence acquired during studies and shipboard practice. The use of the mentioned method of professionally meaningful qualities research of future marine officers enabled to trace their attitude toward a chosen profession, to acquire knowledge, competency and skills of professional activity, directly in the conditions of the specialized university. The close relationship of the educational process and upgrowth of students persuades that they realize the importance of professionally significant qualities formation both during studies and shipboard practice. Social and humanities are an essential foundation of the personality traits that contribute to self-realization in the field of professional activity.
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/371
Appears in Collections:Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та інноваційної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babyshena_adaptation.pdf5.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.