Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/327
Title: Визначення ролі темпераменту як біологічно зумовленого чинника у процесі формування професійно значущих якостей майбутніх суднових офіцерів (за методикою Г. Айзенка)
Other Titles: Определение роли темперамента как биологически обусловленного фактора в процессе формирования профессионально значимых качеств будущих судовых офицеров (по методике Г. Айзенка)
Determination of the role of temperament as the biologically conditioned factor in the process of formation of professionally significant qualities of future marine officers (by the method of H. Eysenk)
Authors: Бабишена, М.І.
Бабышена, М.И.
Babyshena, M.
Keywords: темперамент
професійно значущі якості майбутніх суднових офіцерів
темперамент
профессионально значимые качества будущих судовых офицеров
temperament
professionally singificant qualities of future marine officers
Issue Date: 2016
Publisher: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Citation: Бабишена М.І. Визначення ролі темпераменту як біологічно зумовленого чинника у процесі формування професійно значущих якостей майбутніх суднових офіцерів (за методикою Г. Айзенка) / М.І. Бабишена // Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко та ін. – Херсон : КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2016. – Вип. 31. – С. 58–64.
Series/Report no.: УДК: 377.3:656.61.052;
Abstract: У статті досліджено за допомогою методики Г. Айзенка важливий соціальний детермінант, як темперамент. Виявлено індивідуально-типологічні компоненти майбутніх суднових офіцерів та проінтерпретовано отримані результати, що дадуть змогу передбачити особливості реакції у міжособистісній взаємодії майбутніх фахівців та правильно зреагувати на них; індивідуалізувати вимоги відповідно до їх особливостей; сформувати позитивне ставлення до навчальної діяльності та її мотивів для подальшої професійної реалізації. Показана порівняльна характеристика показників темпераменту майбутніх суднових офіцерів до формувального етапу дослідження та після нього. В статье исследовано с помощью методики Г. Айзенка важный социальный детерминант, как темперамент. Обнаружено индивидуально типологические компоненты будущих судовых офицеров и проинтерпретированы полученные результаты, которые дадут возможность предусмотреть особенности реакции в межличностном взаимодействии будущих специалистов и правильно среагировать на них; индивидуализировать требования в соответствии с их особенностями; сформировать позитивное отношение к учебной деятельности и ее мотивам для последующей профессиональной реализации. Показана сравнительная характеристика показателей темперамента будущих судовых офицеров до формировочного этапа исследования и после него. The article studies temperament as an important social determinant by the method of H. Eysenk. The individual typological components of future marine officers are defined and the obtained results are interpreted which enable to foresee the peculiarities of the reaction in interpersonal co-operation of future specialists and to react correctly on them; to individualize requirements in accordance with the peculiarities; to form a positive attitude to educational activity and its motives for the further professional fulfillment. The comparative analysis of temperament indicators of future marine officers prior to the forming stage of research and on its completion is given. The author emphasizes that the individual psychological peculiarities as a whole are the basic concepts of formation of professionally significant qualities of future marine officers in the process of educational activity not only by the technical disciplines but the humanities as well. It is proved that the obtained indicators by the method of H. Eysenk are a continuous summation of all personal qualities and their combination influences upon formation of professionally significant qualities of future marine officers. The indicators of determination of temperament type are important for research of psychological peculiarities of future officers, as it enables to influence upon educational activity and take into account progress of different psychical processes which are caused by emotiogenic factors, psychological and pedagogical influences.
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/327
Appears in Collections:Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та інноваційної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babyshena_temperament.pdf7.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.