Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2378
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Мороз, О.Л. | - |
dc.contributor.author | Moroz, O.L. | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-16T17:42:15Z | - |
dc.date.available | 2023-10-16T17:42:15Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Мороз О.Л. Шляхи впровадження неперервної вищої освіти для підвищення якості професійної підготовки. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2021. Вип. 4. С. 112-116. | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2786-4693 (Print) | - |
dc.identifier.issn | 2786-4707 (Online) | - |
dc.identifier.uri | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2378 | - |
dc.description.abstract | Стаття має на меті провести аналіз такої форми організації закладів освіти як університетські комплекси для з’ясування їх потенціалу для підвищення якості професійної підготовки як одного із шляхів впровадження системи неперервної освіти. Встановлено, що неперервна освіта реалізується шляхом інтеграції навчальних планів та освітніх програм за умови системної взаємодії усіх ланок освіти, уможливлюючи, таким чином, комфортний перехід здобувачів освіти з одного ступеню на інший. У зв’язку з цим, підвищується роль допрофесійної підготовки майбутніх фахівців у середніх загальноосвітніх та професійно-технічних закладах освіти (ліцеях), діяльність яких повинна пов’язуватися з роботою вищих навчальних закладів відповідного профілю та бути значною мірою зумовлена специфікою майбутньої професії і, таким чином, стати першою ланкою ступеневої підготовки фахівців. Встановлено, що для реалізації принципів неперервної освіти важливого значення набуває мережева взаємодія, тобто наявність чіткої координації та налагодженої системи зв’язків між усіма структурними підрозділами освітнього комплексу. Головною характеристикою освітнього комплексу є таке поєднання закладів освіти різного типу, при якому спостерігаємо глибинну інтеграцію усіх компонентів навчальної діяльності як на рівні цілей, так і на рівні процесу їх досягнення. Доведено, що організація навчально-виховного процесу в освітньому комплексі є раціональною за рахунок мінімізації повторення та непотрібної інформації у викладанні дисциплін і вибудови логіки подання наукових знань та методів навчання. Професійне удосконалення фахівців відбувається поступово шляхом інтеграції окремих компонентів їх підготовки за різними освітніми програмами та охоплює усі ланки професійної науки – початкову, середню, вищу та фундаментальну наукову. Підвищення якості професійної підготовки в умовах освітнього комплексу забезпечується узгодженістю, цілісністю, комплексністю та адаптованістю освітніх програм на різних етапах неперервної освіти і сприяє професійно-особистісному становленню здобувача освіти на усіх стадіях цього процесу. The article is aimed at analyzing such a form of the educational establishments organization as University complexes to determine their potential in process of the professional training efficiency enhancement as one of the means of the continuous education system implementation. It is acknowledged that the continuous education is usually implemented by means of curricular and educational programs integration under the condition of the systematic cooperation of all the educational levels and elements. It can, thus, make possible the comfortable and convenient transfer of students from one level to another. As a result of such integration and cooperation the role of the pre-professional training of future specialists in secondary schools and vocational schools (e.g., lyceums) increases greatly if their educational activity is closely connected to the activity in high educational establishments of a specific specialization and is associated with the specific conditions of a future workplace. So, under such conditions these educational establishments can actually become the first element in the system of the continuous professional education and training. It is determined that for the continuous education principles realization it is extremely important to establish the network cooperation between the establishments, i.e. there should be a definite coordination and system of connections between all the structural s of the educational complex established. The key feature of the educational complex is the inner integration both at the level of aims and at the level of the means of their achievement. It is proved that the organization of the educational process in an educational complex is quite efficient and reasonable due to the avoidance of the repetition and logical sequence of material organization, knowledge presentation and methods application. The professional growth of specialists is carried out gradually according to the different educational programs and embraces all the steps of professional training. The professional training efficiency is increased if organized in the conditions of an educational complex due to the coherence, integrity, adjustment of the curricula and educational programs at all levels of the continuous education system. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | УДК;37.018.5 | - |
dc.subject | неперервна професійна освіта | uk_UA |
dc.subject | освітні комплекси | uk_UA |
dc.subject | ступенева підготовка | uk_UA |
dc.subject | інтеграція та координація | uk_UA |
dc.subject | continuous professional training | uk_UA |
dc.subject | educational complexes | uk_UA |
dc.subject | stepped training | uk_UA |
dc.subject | integration and coordination | uk_UA |
dc.title | Шляхи впровадження системи неперервної вищої освіти для підвищення якості професійної підготовки | uk_UA |
dc.title.alternative | The means of continuous education system implementation to increase the professional training efficiency | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Moroz_continuous_education.pdf | 239.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.