Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/456
Title: | Упровадження компетентнісного підхіду в навчальний процес підготовки судноводіїв |
Other Titles: | Внедрение компетентностного подхода в учебный процесс подготовки судоводителей Implementation of the competence approach in the training process for the preparation of navigators |
Authors: | Зайцева, Т.В. Zaytseva, T. |
Keywords: | Компетенції компетентнісний підхід компетентнісно-орієнтована освіта інформаційні технології Компетенции компетентостный подход компетентностно-ориентированное образование информационные технологии Competency competence-based approach competence-based education information technology |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | ХДУ |
Citation: | Зайцева Т. Упровадження компетентнісного підхіду в навчальний процес підготовки судноводіїв // Інформаційні технології в освіті. – Вип. 25. – Херсон: ХДУ, 2015. - С. 84-94. DOI: 10.14308/ite000546 |
Series/Report no.: | УДК: 378.147:004; |
Abstract: | Компетентнісно-орієнтована професійна освіта – це об'єктивне явище в освіті, викликане до життя соціально-економічними, політико-освітніми і педагогічними передумовами. Конкурентноздібність людини на сучасному ринку праці практично завжди залежить від уміння володіти новими технологіями, здатністю до постійної самоосвіти та здібностями швидко адаптуватися до різних умов праці. Сьогодення пред’являє до сучасного фахівця чимало нових вимог, які недостатньо враховані або зовсім не враховані в програмах підготовки спеціалістів у різних предметних галузях, у тому числі і в морській справі. Основна ідея компетентнісного підходу полягає в тому, що освіта повинна давати не окремі розрізнені знання, вміння та навички, а розвивати здібність та готовність студентів до майбутньої професійної діяльності у різних соціально-виробничих умовах. Компетентнісно-орієнтована освіта, яка прийнята в багатьох країнах, для вищих навчальних закладах України є дещо новим напрямком в організації навчального процесу. Для морської галузі, яка в своїй основі є міжнародною, впровадження компетентнісного підходу в систему підготовки курсантів є на сьогодні актуальним. Пошук ефективних форм організації навчального процесу, який поєднує академічну, практичну, тренажерну підготовку фахівців даної галузі є невід’ємною частиною праці викладача ВНЗ. Компетентностно-ориентированное профессиональное образование – это объективное явление в образовании, вызванное к жизни социально-экономическими, политико-образовательными и педагогическими предпосылками. Конкурентоспособность человека на современном рынке труда практически всегда зависит от умения владеть новыми технологиями, способностью к постоянному самообразованию и быстрому адаптированию к различным условиям труда. Современный рынок труда предъявляет к специалисту целый пласт новых требований, которые недостаточно учтены или совсем не учтены в программах подготовки специалистов в различных предметных областях, в том числе и в морской отрасли. Основная идея компетентностного подхода заключается в том, что образование должно давать не отдельные разрозненные знания, умения и навыки, а развивать способность и готовность студентов к будущей профессиональной деятельности в различных социально-производственных условиях. Компетентностно-ориентированное образование, которое принято во многих странах, в высших учебных заведениях Украины является новым направлением в организации учебного процесса. Для морской отрасли, которая в своей основе является международной, внедрение компетентностного подхода в систему подготовки курсантов является сегодня актуальным. Поиск эффективных форм организации учебного процесса, где сочетается академическая, практическая, тренажерная подготовка специалистов данной отрасли является неотъемлемой частью работы преподавателя ВУЗА. The competence-based professional education is the objective phenomenon in education brought to life by social and economic, political and educational and pedagogical factors. One’s competitiveness at the modern job market usually depends on ability to operate new technologies, ability to continuous self-education and fast adaptation to various working conditions. Modern job market imposes the whole layer of new requirements on an employee which are taken into account on inadequate level or aren't taken into account at all in the training syllabus for specialist degree in different subject areas and in maritime education in particular. The main idea of the competence-based approach is that education has to provide not isolated knowledge and skills but to develop students’ ability and readiness for future professional activity in various social and working conditions. The competence-based education, which has been introduced in many countries, is nevertheless a new way of organizing educational process in Ukrainian higher educational institutions. Because maritime education is of international nature, the introduction of the competence-based approach into cadets training program is of immediate importance nowadays. Search for effective forms of the educational process organization, which will allow combining the academic, practical and simulator trainings of specialists in this area, is an integral part of teacher’s work at higher education institution. |
Description: | Науковий вісник |
URI: | http://ite.kspu.edu/ http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/456 |
ISSN: | 1998-6939 |
Appears in Collections: | Кафедра суднових комп’ютерних систем та мереж |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zaytseva_Competency.pdf | 881.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.