Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/453
Title: Сучасні системи ходового містка та інформаційна підтримка як засіб управління для зменшення часу на прийняття рішень судноводієм
Other Titles: Modern systems of the running bridge and information support as a control means to reduce the time for watch officer’s decision-making
Современные системы ходового мостика и информационная поддержка как средство управления для снижения времени на принятие решений судоводителем
Authors: Аппазов, Е.С.
Безбах, О.М.
Круглий, Д.Г.
Круглый, Д.Г.
Krugliy, D.G.
Appazov, E.S.
Bezbakh, O.M.
Аппазов, Э.С.
Keywords: ходовий місток
навігація
судно
траєкторія руху
безпека судноводіння
INMARSAT
ходовой мостик
навигация
судно
траектория движения
безопасность судовождения
navigation bridge
navigation
vessel
trajectory of motion
safety of navigation
Issue Date: 2019
Publisher: ХНТУ
Citation: Аппазов Е.С. Сучасні системи ходового містка та інформаційна підтримка як засіб управління для зменшення часу на прийняття рішень судноводієм / Д.Г. Круглий, О.В Безбах, Е.С. Аппазов // Прикладні питання математичного моделювання. Т. 2. – Вип. № 1. – Херсон : ХНТУ, 2019 – С.66 – 75. DOI : 10.32782/2618-0340-2019-3-5
Series/Report no.: УДК : 681.51;
Abstract: Забезпечення безпеки навігації є важливою науковою задачею. Відповідно до вимог безпеки судноплавства керовані судна можуть розглядатися як судна під прямим контролем (власне судно). Більш перспективним методом планування траєкторій руху суден можна вважати метод розрахунку маневру руху суден, який заснований на погодженні напряму вектора відносної швидкості з напрямком лінії, що умовно поєднує судна. Інформаційна підтримка прийняття рішень судноводієм є актуальною і важливою інженерною задачею. Особливо це стосується складних умов навігації, невідповідності критики та швидкої зміни вхідних і вихідних параметрів. Зміна параметрів судна вимагає аналізу з використанням новітніх технологій і використання математико-технічних засобів і методів. Це вимагає швидкого аналізу змінної інформації з урахуванням змінних факторів для успішного досягнення поставленої мети в морській галузі, особисто для штурманів і капітанів, відповідно до основних вимог правил і конвенцій кодексів та керівних положень ІМО. Обеспечение безопасности навигации является важной научной задачей. В соответствии с требованиями безопасности судоходства управляемые суда могут рассматриваться как суда под прямым контролем (собственное судно). Более перспективным методом планирования траекторий движения судов можно считать метод расчета маневра движения судов, основанный на согласовании направления вектора относительной скорости с направлением линии, которая условно соединяет суда. Информационная поддержка принятия решений судоводителем является актуальной и важной инженерной задачей. Особенно это касается сложных условий навигации, несоответствия критики и быстрого изменения входных и исходных параметров. Изменение параметров судна требует анализа с использованием новейших технологий и использования математико-технических средств и методов. Это требует быстрого анализа переменной информации с учетом переменных факторов для успешного достижения поставленной цели в морской отрасли, лично для штурманов и капитанов в соответствии с основными требованиями правил и конвенций кодексов и руководящих положений ИМО. At present, providing navigation safety is an important scientific area. In accordance with the requirements for safety of navigation, a managed vessel may be considered as a vessel under direct control (own ship). In relation to the rest of the vessels, the term "shiptarget" will be lawful. All objects within the water area, other than the own vessel (which are ships, and are not shipsм – for example, the coastline), are called obstacles. Static objects are objects without motion, dynamic objects  moving vessels that change speed or course. Taking into account the influence of the environment during the decision of the tasks of navigation security means understanding the direction and strength of the wind or currents. Solving these problems is an urgent task. Methods of navigation safety for vessels was analized: - Methods of early detection of the possibility of dangerous convergence of vessels; - Management methods for leaving the ship from dangerous convergence; - Methods of planning the trajectory for the safe movement of the vessel. A more perspective method for planning the trajectories of vessel traffic can be considered a method of calculating the maneuver of vessels evading, based on the combined direction of the relative speed vector with the direction of the line connecting the vessels. The informational support for navigator’s decision making is an actual and important engineering task. This is especially true for difficult conditions of navigation, the inconsistency of criticisms and the rapid change of input and output parameters. Changing the vessel's parameters requires an analysis using the latest technology and the use of mathematical and technical means and methods. These requires are a quick analysis of the variable information, taking into account the fluid factors for the successful accomplishment and achievement of the goal by the marine industry. Personally by navigators and captains in accordance with the basic requirements of rules and conventions of IMO codes and guidelines.
Description: Категорія В
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/453
ISSN: 2618-0340
Appears in Collections:Кафедра суднових комп’ютерних систем та мереж

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Appazov_modern_suspension_systems.pdf637.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.