Підготовка майбутніх суднових механіків та електриків засобами предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL).
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті розглядається проблема підготовки майбутніх суднових механіків та електриків засобами предметно-мовного інтегрованого навчання, акцентується увага на комунікативному та компетентнісному підходах, доведено, що відпрацювання навчальних професійно-спрямованих ситуацій із курсантами та робота в групах і парах є ефективними методами та формами впровадження предметно-мовного інтегрованого навчання. Обґрунтовано, що у змісті ситуацій повинні бути інформативні матеріали з різноманітних сфер життєдіяльності на морі і ця інформація повинна добиратись відповідно до рівня засвоєного матеріалу з професійно-орієнтованих дисциплін. Визначено, що предметно-мовне інтегроване навчання передбачає ознайомлення викладачів англійської мови (за професійним спрямуванням) зі специфікою відповідної спеціальності, її термінологією та виробничим процесом (технологією). System of education updating is caused by the necessity of using new tendencies in the field of education in order to increase its quality. Although different pedagogical technologies offer a vast range of opportunities for teaching and learning, implementation of content and language integrated learning method (CLIL) in ship engineers and electricians’ educational process may not always lead to the expected result. The article is devoted to the problem of ship engineers and electricians professional teaching by means of the content and language integrated learning at higher maritime educational establishments; the links of different teaching approaches are pointed out (communicative and competence) for various lesson structures such as PPP, ESA, Patch work, etc; It is proved that the content and language integrated learning method allows suitably connect knowledge from professionally-oriented subject to the knowledge of English (and vice versa), makes it possible to organize the most favorable conditions (real life (professionally-oriented) situations, group and pair work) for effective cadet’s knowledge and skills learning at maritime educational establishments. It is necessary to differentiate types of content and language integrated learning method (CLIL) according to their function in concepts formation. They are divided into: 1) soft (language-led); 2) hard (subject-led); 3) partial immersion. It is grounded that while implementing CLIL method teachers should firstly take into consideration the following: 1) professionally-oriented disciplines content and sequence of the topics to be taught (they should coincide with other disciplines material); 2) the level of students’ readiness for mastering new material based on learnt one from other professionally-oriented disciplines; 3) discipline that is the most suitable for implementing content and language integrated learning method.
Опис
Категорія журналу Б.
Бібліографічний опис
Підготовка майбутніх суднових механіків та електриків засобами предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) / У. І. Ляшенко // Науковий журнал «Молодий вчений» № 7.2 (71.2) липень 2019 р., Видавничий дім «Гельветика», м. Херсон. – С. 11-14.
