Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2374
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМороз, О.Л.-
dc.contributor.authorMoroz, O.L.-
dc.date.accessioned2023-10-10T10:39:00Z-
dc.date.available2023-10-10T10:39:00Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationМороз О. Л. Принципи формування змістового компоненту робочих програм з морської англійської мови. Наукові записки. Педагогічні науки. 2022. Вип. 200. С. 100-104.uk_UA
dc.identifier.isbn978–7406–57–8-
dc.identifier.issn2415–7988 (Print)-
dc.identifier.issn2521–1919 (Online)-
dc.identifier.urihttp://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2374-
dc.description.abstractУ статті виокремлюються ключові принципи формування змістового компоненту робочих навчальних програм з англійської мови професійного спрямування (на прикладі дисципліни «Морська англійська мова»). Стверджується, що саме від якісного навчально-методичного супроводу та від належного відбору змісту навчання з дисципліни залежатиме відповідність фахової підготовки здобувача вищої освіти базовим вимогам роботодавців, а отже і їх конкурентоспроможність на ринку праці. Встановлено, що при формуванні змісту дисципліни «Морська англійська мова» необхідно забезпечити реалізацію чотирьох базових дидактичних принципів: принцип узгодженості або міждисциплінарної координації, принцип ранньої професійної спрямованості, принцип наступності, принцип системності та послідовності. Реалізація принципів міждисциплінарної координації та ранньої професійної спрямованості є вкрай важливою, оскільки йдеться про формування саме професійно-орієнтованої комунікативної компетенції майбутніх фахівців морської галузі, а отже потребує кооперованої взаємодії всіх частин підготовки у складі єдиного цілого та створення стійкої мотивації до вивчення іноземної мови. Реалізація принципів наступності, системності та послідовності сприяє здійсненню поетапної підготовки фахівців в системі неперервної освіти за рахунок розробки інтегративних, узгоджених робочих навчальних програм для кожного окремого етапу професійно-орієнтованої іншомовної підготовки. The paper substantiates key principles of English for specific purposes syllabus content selection on the example of the Maritime English. It is claimed that the content of the academic discipline at different stages of education is a crucial factor enhancing continuous professional training implementation. The appropriate academic content selection for the discipline “Maritime English” influences the compliance of the students’ training level with the basic requirements of the employers and thus increases the level of their competitiveness at the employment market. By means of the general scientific and research methods of analysis, generalization and deduction there are four basic didactic principles of syllabi content selection substantiated. The principle of interdisciplinary coordination provides for the compliance of the Maritime English course with the content of professional disciplines studied at each stage of professional training. The principle of interdisciplinary coordination enables students to use Maritime English for the purposes of communication in different professional situations with the purpose of professional problems solving. The principle of early professional orientation presupposes the academic content selection with the regard to the needs and real-life conditions of the future professional and social activities aboard thus increasing students’ motivation. The principles of succession and consistency allow for the development of integrated, coordinated syllabi for each stage of education in any of the educational establishments types of the academic complex, It is argued that the adhering to those key principles while any ESP course syllabus content selection will allow for the provision of the maximum efficiency level of the professionally-oriented foreign language competency formation process in the framework of continuous professional training. It is proved the syllabi set content should be created and developed in compliance with the specific requirements to each level of professional training as well as with the workplace requirements.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherРВВ ЦДПУ ім. В. Винниченкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesУДК;378.141.4+372.881.111.1-
dc.subjectпрофесійно-орієнтована комунікативна підготовкаuk_UA
dc.subjectнеперервна освітаuk_UA
dc.subjectзміст навчальної дисципліниuk_UA
dc.subjectдидактичні принципиuk_UA
dc.subjectнаступністьuk_UA
dc.subjectпослідовністьuk_UA
dc.subjectміжпредметна координаціяuk_UA
dc.subjectcontinuous professional traininguk_UA
dc.subjectcourse contentuk_UA
dc.subjectdidactic principlesuk_UA
dc.subjectprofessionally-oriented communicative competencyuk_UA
dc.subjectMaritime Englishuk_UA
dc.subjectinterdisciplinary coordinationuk_UA
dc.subjectsuccessionuk_UA
dc.subjectconsistencyuk_UA
dc.titleПринципи формування змістового компоненту робочих програм з морської англійської мовиuk_UA
dc.title.alternativePrinciples of Maritime English syllabus content selectionuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Кафедра англійської мови в судноводінні

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moroz_syllabus_content_formation.pdf642.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.