Репозитарій
Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!
Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Розвиток soft skills курсантів морських вишів на заняттях з дисципліни «Морська англійська мова».
(КЗВО «ДАНО» ДОР», 2024-05-11) Ляшенко У.І.; Liashenko U.I.
У статті досліджено особливості розвитку soft skills курсантів морських вищих навчальних закладів за допомогою дисципліни «Морська англійська мова»; орієнтований на компетентність, міждисциплінарний та комунікативний підходи у навчанні курсантів; доведено, що дисципліна «Морська англійська мова» створює найбільш сприятливі умови для розвитку soft skills курсантів морських ВНЗ. The article examines the peculiarities of soft skills development of maritime universities cadets by means of the discipline "Maritime English"; it is focused on competency-based, interdisciplinary and communicative approaches in cadets’ teaching; it is proved that the discipline "Maritime English" creates the most favorable conditions for the soft skills development of cadets of maritime universities.
Підготовка майбутніх суднових механіків та електриків засобами предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL).
(Гельветика, 2019-07) Ляшенко У.І.; Liashenko U.I.
У статті розглядається проблема підготовки майбутніх суднових механіків та електриків засобами предметно-мовного інтегрованого навчання, акцентується увага на комунікативному та компетентнісному підходах, доведено, що відпрацювання навчальних професійно-спрямованих ситуацій із курсантами та робота в групах і парах є ефективними методами та формами впровадження предметно-мовного інтегрованого навчання. Обґрунтовано, що у змісті ситуацій повинні бути інформативні матеріали з різноманітних сфер життєдіяльності на морі і ця інформація повинна добиратись відповідно до рівня засвоєного матеріалу з професійно-орієнтованих дисциплін. Визначено, що предметно-мовне інтегроване навчання передбачає ознайомлення викладачів англійської мови (за професійним спрямуванням) зі специфікою відповідної спеціальності, її термінологією та виробничим процесом (технологією). System of education updating is caused by the necessity of using new tendencies in the field of education in order to increase its quality. Although different pedagogical technologies offer a vast range of opportunities for teaching and learning, implementation of content and language integrated learning method (CLIL) in ship engineers and electricians’ educational process may not always lead to the expected result. The article is devoted to the problem of ship engineers and electricians professional teaching by means of the content and language integrated learning at higher maritime educational establishments; the links of different teaching approaches are pointed out (communicative and competence) for various lesson structures such as PPP, ESA, Patch work, etc; It is proved that the content and language integrated learning method allows suitably connect knowledge from professionally-oriented subject to the knowledge of English (and vice versa), makes it possible to organize the most favorable conditions (real life (professionally-oriented) situations, group and pair work) for effective cadet’s knowledge and skills learning at maritime educational establishments. It is necessary to differentiate types of content and language integrated learning method (CLIL) according to their function in concepts formation. They are divided into: 1) soft (language-led); 2) hard (subject-led); 3) partial immersion. It is grounded that while implementing CLIL method teachers should firstly take into consideration the following: 1) professionally-oriented disciplines content and sequence of the topics to be taught (they should coincide with other disciplines material); 2) the level of students’ readiness for mastering new material based on learnt one from other professionally-oriented disciplines; 3) discipline that is the most suitable for implementing content and language integrated learning method.
Розвиток hard та soft skills курсантів вищих морських навчальних закладів при вивченні дисципліни «Морська англійська мова».
(ScienceRise: Pedagogical Education, 2024-05-31) Ляшенко У.І.; Liashenko U.I.
У статті розглядається проблема розвитку hard та soft skills курсантів вищих морських навчальних закладів при вивченні дисципліни «Морська англійська мова»; акцентується увага на інтердисциплінарних зв’язках дисциплін різних циклів підготовки; наголошується, що процес навчання морської англійської мови майбутніх моряків повинен базуватись на комунікативному підході, який дасть змогу майбутнім спеціалістам реалізувати свої потреби у набутті знань, умінь та навичок вже безпосередньо на борту судна оскільки вони будуть працювати у змішаних екіпажах.
У дослідженні також виділено групу ЗУН необхідних для отримання підтвердження своєї професійної готовності здобувачу ВНЗ і групу ЗУН необхідних для кар’єрного зростання; зазначено, що дисципліна «Морська англійська мова», при підготовці курсантів вищих морських навчальних закладів виступає своєрідним синтезатором ЗУН набутих ними у процесі вивчення дисциплін професійного циклу (hard skills) і одночасно передбачає формування та розвиток таких умінь та навичок як: критичне мислення, креативність, вміння працювати в команді, культурна обізнаність, комунікативні навички, гнучкість, тощо (soft skills).
Звертається увага на те, що неоднорідність знань курсантів при вступі у морський ВНЗ та їх подальший розподіл по підгрупах варіюють складність та типи завдань на заняттях.
Доведено, що дисципліна «Морська англійська мова» є універсальною для підготовки майбутніх фахівців до їх професійної діяльності (в аспекті розвитку hard та soft skills), оскільки інтегрує ЗУН набуті з професійно-орієнтованих дисциплін і дозволяє їх застосування для розвитку soft skills / The article examines the problem of Hard and soft skills development of higher maritime educational institutions cadets while studying the discipline ""Maritime English""; emphasis is placed on the interdisciplinary connections of the disciplines of different training cycles; it is underlined that the process of teaching maritime English future sailors should be based on a communicative approach, which will enable future specialists to realize their needs in acquiring knowledge, skills and abilities directly on board the ship, as they will work in mixed crews.
The study also pointed out the group of knowledge and skills which are necessary for obtaining confirmation of professional readiness for a higher education applicant and the group of knowledge and skills which are necessary for career promotion; it is stated that the discipline ""Maritime English"" in educational preparation of cadets of higher maritime educational institutions acts as a kind of synthesizer of knowledge and skills acquired by them in the process of studying the disciplines of the professional cycle (hard skills) and at the same time provides for the formation and development of such knowledge and skills as: critical thinking, creativity, ability to work in a team, cultural awareness, communicative skills, flexibility, etc. (soft skills).
Attention is drawn to the fact that the heterogeneity of cadets' knowledge upon admission to a maritime university and their further distribution into subgroups vary the complexity and types of tasks in classes.
It has been proven that the discipline ""Maritime English"" is universal for preparing future specialists for their professional activities (in the aspect of developing hard and soft skills), as it integrates knowledge and skills acquired from professionally oriented disciplines and allows their application for the development of soft skills.
Підготовка майбутніх суднових механіків та електриків засобами компетентнісного, комунікативного та інтердисциплінарного підходів.
(ScienceRise: Pedagogical Education, 2024-09-19) Ляшенко У.І.; Liashenko U.I.
У статті розглядається проблема розвитку hard та soft skills курсантів вищих морських навчальних закладів при вивченні дисципліни «Морська англійська мова»; акцентується увага на інтердисциплінарних зв’язках дисциплін різних циклів підготовки; наголошується, що процес навчання морської англійської мови майбутніх моряків повинен базуватись на комунікативному підході, який дасть змогу майбутнім спеціалістам реалізувати свої потреби у набутті знань, умінь та навичок вже безпосередньо на борту судна оскільки вони будуть працювати у змішаних екіпажах.
У дослідженні також виділено групу ЗУН (знання, уміння, навички) необхідних для отримання підтвердження своєї професійної готовності здобувачу ВНЗ (вищий навчальний заклад) і групу ЗУН необхідних для кар’єрного зростання; зазначено, що дисципліна «Морська англійська мова», при підготовці курсантів вищих морських навчальних закладів виступає своєрідним синтезатором ЗУН набутих ними у процесі вивчення дисциплін професійного циклу (hard skills) і одночасно передбачає формування та розвиток таких умінь та навичок як: критичне мислення, креативність, вміння працювати в команді, культурна обізнаність, комунікативні навички, гнучкість, тощо (soft skills).
Звертається увага на те, що неоднорідність знань курсантів при вступі у морський ВНЗ та їх подальший розподіл по підгрупах варіюють складність та типи завдань на заняттях.
Доведено, що дисципліна «Морська англійська мова» є універсальною для підготовки майбутніх фахівців до їх професійної діяльності (в аспекті розвитку hard та soft skills), оскільки інтегрує ЗУН набуті з професійно-орієнтованих дисциплін і дозволяє їх застосування для розвитку soft skills.
The article examines the problem of Hard and soft skills development of higher maritime educational institutions cadets while studying the discipline ""Maritime English""; emphasis is placed on the interdisciplinary connections of the disciplines of different training cycles; it is underlined that the process of teaching maritime English future sailors should be based on a communicative approach, which will enable future specialists to realize their needs in acquiring knowledge, skills and abilities directly on board the ship, as they will work in mixed crews.
The study also pointed out the group of knowledge and skills which are necessary for obtaining confirmation of professional readiness for a higher education applicant and the group of knowledge and skills which are necessary for career promotion; it is stated that the discipline ""Maritime English"" in educational preparation of cadets of higher maritime educational institutions acts as a kind of synthesizer of knowledge and skills acquired by them in the process of studying the disciplines of the professional cycle (hard skills) and at the same time provides for the formation and development of such knowledge and skills as: critical thinking, creativity, ability to work in a team, cultural awareness, communicative skills, flexibility, etc. (soft skills).
Attention is drawn to the fact that the heterogeneity of cadets' knowledge upon admission to a maritime university and their further distribution into subgroups vary the complexity and types of tasks in classes.
It has been proven that the discipline ""Maritime English"" is universal for preparing future specialists for their professional activities (in the aspect of developing hard and soft skills), as it integrates knowledge and skills acquired from professionally oriented disciplines and allows their application for the development of soft skills.
Проблема використання скорочень та абревіатур в електронній міжкультурній комунікації.
(НЛТУ, 2024-11-07) Добровольська В.А.; Dobrovolska V.; Мокеєв Ю.
Сучасні цифрові технології значно вплинули на способи комунікації, сприяючи поширенню скорочень та абревіатур у месенджерах, соціальних мережах та SMS-повідомленнях. Використання скорочених форм сприяє швидкій передачі інформації та оптимізації міжкультурної комунікації, проте одночасно ставить питання щодо збереження мовної грамотності та культури мовлення. У роботі досліджено причини активного використання абревіатур, їх вплив на мовну поведінку користувачів та проблеми, що виникають у процесі електронного спілкування. Особлива увага приділяється пошуку балансу між ефективністю цифрової комунікації та дотриманням норм літературної мови.
Modern digital technologies have significantly influenced communication methods, promoting the widespread use of abbreviations and acronyms in messengers, social networks, and SMS messages. The use of shortened forms facilitates fast information transfer and optimizes intercultural communication, yet raises concerns regarding the preservation of language literacy and communication culture. This study examines the reasons for the active use of abbreviations, their impact on users’ language behavior, and issues arising in electronic communication. Special attention is paid to finding a balance between the efficiency of digital communication and adherence to literary language norms.
