Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/672
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Волошинов, С.А. | - |
dc.contributor.author | Voloshynov, S.A. | - |
dc.date.accessioned | 2020-01-13T13:47:00Z | - |
dc.date.available | 2020-01-13T13:47:00Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Волошинов С. А. Методологічні основи формування професійної компетентності майбутніх морських фахівців / С. А. Волошинов // Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. – Вип.5. – Кременчук : КрНУ, 2019. – С.25 – 32. DOI : 10.30929/1995-0519.2019.5.25-32 | uk_UA |
dc.identifier.issn | 1995-0519 | - |
dc.identifier.uri | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/672 | - |
dc.description | Категорія Б | uk_UA |
dc.description.abstract | Актуалізовано проблему удосконалення професійної підготовки майбутніх морських фахівців в умовах розвитку інформаційного суспільства. Як методологічну основу формування професійної компетентності майбутніх морських фахівців в умовах інформаційно-технологічного освітнього середовища визначено цільові орієнтири морської освіти, принципи та підходи формування професійної компетентності майбутніх морських фахі-вців. Охарактеризовано такі методологічні підходи: особистісно-орієнтований, аксіологічний, індивідуальний, системний, цілісний, синергетичний, компетентнісний, комплексний, діяльнісний, культурологічний, інформаційний, праксеологічний. Виділені методологічні основи формування професійної компетентності майбутніх морських фахівців існують у взаємозв’язку й інтеграції і завдяки діяльності суб’єктів професійної підготовки (викладачів і студентів) працюють на досягнення основної мети – удосконалення професійної підготовки майбутніх морських фахівців. В статье актуализирована проблема совершенствования профессиональной подготовки будущих морских специалистов в условиях развития информационного общества. Как методологическая основа формирования профессиональной компетентности будущих морских специалистов в условиях информационно-технологического образовательной среды определены целевые ориентиры морского образования, принципы и под-ходы формирования профессиональной компетентности будущих морских специалистов. Охарактеризованы такие методологические подходы: личностно-ориентированный, аксиологический, индивидуальный, системный, целостный, синергетический, компетентностный, комплексный, деятельностный, культурологический, информационный, праксеологический. Выделенные методологические основы формирования профессиональной компетентности будущих морских специалистов существуют во взаимосвязи и интеграции и благодаря деятельности субъектов профессиональной подготовки (преподавателей и студентов) работают на достижение основной цели – совершенствование профессиональной подготовки будущих морских специалистов. The article aims to characterize methodological bases of the future maritime specialists’ professional com-petency formation under the conditions of information and technological educational environment. Methodology. The scientific methods of analysis, generalization, description and comparison have been used in order to define methodological bases of the future maritime specialists’ professional competency formation. Findings.As the methodological base of the future maritime specialists’ professional competence formation under the conditions of information and technological educational environment in the article such constructs are defined: benchmarks of maritime education, principles and approaches of the future maritime specialists’ professional competency formation. Global and local benchmarks of maritime education are presented. As benchmarks of future maritime specialists’ professional competency formation we define gaining of competencies by graduands of higher education establishments for: taking positions of ship’s stuff of river and marine vessels (according to speciality);factory, office and organization job, in the estab-lishments and organizations which ensure fleet maintenance, ship’s movement control and safety of shipping; continuation study. Based on the generalization of theories concerning principles of professional education as methodological basis of the future maritime specialists’ professional competency formation such principles are identified: simulation of professional industrial situations, simulators’ modeling, interactivity and professional direction, professional mobility, social conditioning, multispecialty orientation, continuity of professional education, heredity, diversification, quality of professional education, personal orientation, humanization of education, advanced nature of education, integration of education, science and industry, informativity, machinability, subjectivity, innovation, autonomy, computerization. The main methodological approaches are defined as follows: personality-oriented, axiological, individual, systemic, holistic, synergistic, competency, complex, active, cultural, informational and praxeological ones. Originality. The feature of the proposed methodological bases of the future maritime specialists’ professional competency formation is that closely reasoned methodological approaches have allowed to develop a methodology for structuring the professional competence of maritime specialists and strategic orientation of the process of forming the professional competence of future maritime professionals. Practical value. The research results can be used at preparing educational programs for the training of future maritime specialists. This material will be interesting for researchers in the field of theory and meth-odology for professional education, training of future maritime specialists. Conclusions. The methodological founda tions for the formation of the professional competence of future maritime professionals are interconnected and integrated and, through the activities of the subjects of training (teachers and students), work towards the goal of improving the professional training of future maritime professionals. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | КрНУ | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | УДК : 378.09; | - |
dc.subject | морські фахівці | uk_UA |
dc.subject | професійна підготовка | uk_UA |
dc.subject | методологічні підходи | uk_UA |
dc.subject | професійна компетентність | uk_UA |
dc.subject | морские специалисты | uk_UA |
dc.subject | профессиональная подготовка | uk_UA |
dc.subject | методологические подходы | uk_UA |
dc.subject | профессиональная компетентность | uk_UA |
dc.subject | marine specialists | uk_UA |
dc.subject | professional training | uk_UA |
dc.subject | methodological approaches | uk_UA |
dc.subject | professional competency | uk_UA |
dc.title | Методологічні основи формування професійної компетентності майбутніх морських фахівців | uk_UA |
dc.title.alternative | Методологические основания формирования профессиональной компетентности будущих морских специалистов | uk_UA |
dc.title.alternative | Methodological bases of the future maritime specialists’ professional competency formation | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Кафедра суднових комп’ютерних систем та мереж |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Voloshynov_Methodological_bases.pdf | 402.27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.