Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2287
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЯкущенко, С.В.-
dc.contributor.authorYakushchenko, S.-
dc.contributor.authorБраїло, М.В.-
dc.contributor.authorBrailo, M.-
dc.contributor.authorБукетов, А.В.-
dc.contributor.authorBuketov, A.-
dc.contributor.authorСапронова, А.В.-
dc.contributor.authorSapronova, A.-
dc.contributor.authorСапронов, О.О.-
dc.contributor.authorSapronov, O.-
dc.contributor.authorMenou, А.-
dc.date.accessioned2023-02-22T16:19:41Z-
dc.date.available2023-02-22T16:19:41Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationYakushchenko Serhii, Mykola Brailo, Buketov Andriy, Sapronova Anna, Sapronov Oleksandr, Menou Abdellah. Investigation of the impact strength of the epoxy-polyester material for using in aggressive environments in the water transport. Communications - Scientific Letters of the University of Zilina. 2021. Vol. 23. no 4. pp. B346-B353uk_UA
dc.identifier.urihttps://komunikacie.uniza.sk/pdfs/csl/2021/04/22.pdf-
dc.identifier.urihttp://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2287-
dc.descriptionКатегорія журналу Аuk_UA
dc.description.abstractThe influence of the aggressive environments of river water, seawater, oil, petrol and sodium hydroxide on the impact strength of epoxy-polyester composite was investigated. Testing was conducted by two different methods. It was determined that the impact strength of specimens that were kept at air was W' = 4.2 kJ/m2 (by the second method - W'' = 7.0 kJ/m2). The energy spent on destruction of the control specimen was E = 0.92 J. The main regularities of the crack propagation process in the studied material were found and qualitatively described. The time of a crack propagation (τ = 0.16 μs) was determined. The maximum load, which leads to destruction of the specimen was Pmax = 2.47 kN. The comparative analysis of investigated specimens was conducted by the IR-spectroscopy method. It was found, that the biggest decrease in material properties was observed for the specimen that was kept in the petrol environment. Досліджено вплив агресивних середовищ річкової води, морської води, нафти, бензину та гідроксиду натрію на ударну в'язкість епоксидно-поліефірного композиту. Тестування проводилося двома різними методами. Визначено, що ударна в’язкість зразків, які витримувалися на повітрі, становила W' = 4,2 кДж/м2 (за другим методом W'' = 7,0 кДж/м2). Енергія, витрачена на руйнування контрольного зразка, становила E = 0,92 Дж. Виявлено та якісно описано основні закономірності процесу розвитку тріщин у досліджуваному матеріалі. Визначено час поширення тріщини (τ = 0,16 мкс). Максимальне навантаження, яке призводить до руйнування зразка, становило Pmax = 2,47 кН. Порівняльний аналіз досліджуваних зразків проводили методом ІЧ-спектроскопії. Встановлено, що найбільше погіршення властивостей матеріалу спостерігалося для зразка, який зберігався в бензиновому середовищі.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherCommunications - Scientific Letters of the University of Zilinauk_UA
dc.subjectepoxy-polyester compositeuk_UA
dc.subjectimpact strengthuk_UA
dc.subjectcrack initiationuk_UA
dc.subjectmain crackuk_UA
dc.subjectimpact loaduk_UA
dc.subjectIR-spectral analysisuk_UA
dc.subjectепоксидно-поліефірний композитuk_UA
dc.subjectударна в'язкістьuk_UA
dc.subjectзародження тріщинuk_UA
dc.subjectосновна тріщинаuk_UA
dc.subjectударне навантаженняuk_UA
dc.subjectІЧ-спектральний аналізuk_UA
dc.titleInvestigation of the impact strength of the epoxy-polyester material for using in aggressive environments in the water transportuk_UA
dc.title.alternativeДослідження ударної в’язкості епоксидно-поліефірного матеріалу для використання в агресивних середовищах на водному транспортіuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Кафедра транспортних технологій і судноремонту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yakushchenko_epoxy-polyester composite.pdf866.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.