Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2287
Title: Investigation of the impact strength of the epoxy-polyester material for using in aggressive environments in the water transport
Other Titles: Дослідження ударної в’язкості епоксидно-поліефірного матеріалу для використання в агресивних середовищах на водному транспорті
Authors: Якущенко, С.В.
Yakushchenko, S.
Браїло, М.В.
Brailo, M.
Букетов, А.В.
Buketov, A.
Сапронова, А.В.
Sapronova, A.
Сапронов, О.О.
Sapronov, O.
Menou, А.
Keywords: epoxy-polyester composite
impact strength
crack initiation
main crack
impact load
IR-spectral analysis
епоксидно-поліефірний композит
ударна в'язкість
зародження тріщин
основна тріщина
ударне навантаження
ІЧ-спектральний аналіз
Issue Date: 2021
Publisher: Communications - Scientific Letters of the University of Zilina
Citation: Yakushchenko Serhii, Mykola Brailo, Buketov Andriy, Sapronova Anna, Sapronov Oleksandr, Menou Abdellah. Investigation of the impact strength of the epoxy-polyester material for using in aggressive environments in the water transport. Communications - Scientific Letters of the University of Zilina. 2021. Vol. 23. no 4. pp. B346-B353
Abstract: The influence of the aggressive environments of river water, seawater, oil, petrol and sodium hydroxide on the impact strength of epoxy-polyester composite was investigated. Testing was conducted by two different methods. It was determined that the impact strength of specimens that were kept at air was W' = 4.2 kJ/m2 (by the second method - W'' = 7.0 kJ/m2). The energy spent on destruction of the control specimen was E = 0.92 J. The main regularities of the crack propagation process in the studied material were found and qualitatively described. The time of a crack propagation (τ = 0.16 μs) was determined. The maximum load, which leads to destruction of the specimen was Pmax = 2.47 kN. The comparative analysis of investigated specimens was conducted by the IR-spectroscopy method. It was found, that the biggest decrease in material properties was observed for the specimen that was kept in the petrol environment. Досліджено вплив агресивних середовищ річкової води, морської води, нафти, бензину та гідроксиду натрію на ударну в'язкість епоксидно-поліефірного композиту. Тестування проводилося двома різними методами. Визначено, що ударна в’язкість зразків, які витримувалися на повітрі, становила W' = 4,2 кДж/м2 (за другим методом W'' = 7,0 кДж/м2). Енергія, витрачена на руйнування контрольного зразка, становила E = 0,92 Дж. Виявлено та якісно описано основні закономірності процесу розвитку тріщин у досліджуваному матеріалі. Визначено час поширення тріщини (τ = 0,16 мкс). Максимальне навантаження, яке призводить до руйнування зразка, становило Pmax = 2,47 кН. Порівняльний аналіз досліджуваних зразків проводили методом ІЧ-спектроскопії. Встановлено, що найбільше погіршення властивостей матеріалу спостерігалося для зразка, який зберігався в бензиновому середовищі.
Description: Категорія журналу А
URI: https://komunikacie.uniza.sk/pdfs/csl/2021/04/22.pdf
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2287
Appears in Collections:Кафедра транспортних технологій і судноремонту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yakushchenko_epoxy-polyester composite.pdf866.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.