Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2635
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Юрженко, А.Ю. | - |
dc.contributor.author | Yurzhenko, A.Y. | - |
dc.contributor.author | Кононова, О.Ю. | - |
dc.contributor.author | Kononova, O.Y. | - |
dc.contributor.author | Бевзенко, Ю.Ю. | - |
dc.contributor.author | Bevzenko, Y.Y. | - |
dc.date.accessioned | 2025-01-17T19:45:02Z | - |
dc.date.available | 2025-01-17T19:45:02Z | - |
dc.date.issued | 2024-12-27 | - |
dc.identifier.citation | Yurzhenko, A., Kononova, O., Bevzenko, Yu. (2024) Forming the environmental professional competence of future specialists in ship technical systems and complex operation. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”. Vol. 10 No. 4. Mukachevo State University. P. 41-49. DOI https://doi.org/10.52534/msu-pp4.2024.41 | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2413-3329 | - |
dc.identifier.issn | Е - 2520-6788 | - |
dc.identifier.uri | https://pp-msu.com.ua/en/journals/tom-10-4-2024/formuvannya-ekologichnoyi-profesiynoyi-kompetentnosti-maybutnikh-fakhivtsiv-upravlinnya-sudnovimi-tekhnichnimi-sistemami-i-kompleksami | - |
dc.identifier.uri | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2635 | - |
dc.description | Стаття фахового журналу категорії Б | uk_UA |
dc.description.abstract | The maritime industry contributes to pollution, including oil spills, air emissions (such as sulphur oxides and nitrogen oxides), and ballast water discharge, negatively impacting marine ecosystems. As the global maritime industry continues to move towards stricter environmental regulations, endorsed by the International Maritime Organisation’s (IMO) MARPOL Convention (which mandates the reduction of pollution from ships), and more sustainable practices, future ship engineers with environmental competence are crucially needed to meet the demands of the evolving industry. This study explored the use of e-learning facilitated by the LMS Moodle platform for future specialists in ship technical systems and complex operations, particularly in developing environmental professional competence during the Maritime English course. To achieve the research objective, a survey method was employed to collect and analyse information on the development of environmental professional competence among students during discussions in English for Specific Purposes (ESP) classes. The findings indicated that the use of e-courses on the LMS Moodle platform and e-learning through Zoom video conferences significantly contributes to the formation of professional competence among future seafarers. The combination of these technologies provided an interactive approach to learning, allowing students to access educational materials at a time convenient for them and actively participate in distance learning. This method fostered the development of independent work skills, critical thinking, and enhances understanding of specialised topics through interactive discussions and real-time exchange of ideas. The practical value of this research lies in its potential application by teachers when preparing lessons for English for Specific Purposes (ESP), literature, history, and other subjects. Морська галузь є основним джерелом забруднення, включаючи розливи нафти, викиди в повітря (наприклад, оксиди сірки та оксиди азоту) і скидання баластних вод, що впливає на морські екосистеми. Оскільки світова морська галузь продовжує рухатися до більш суворих екологічних норм, схвалених Конвенцією МАРПОЛ Міжнародної морської організації (ІМО), яка зобов’язує зменшувати забруднення з суден) і більш стійких практик, майбутні суднові механіки повинні бути краще підготовлені з екологічної компетентністі, щоб відповідати вимогам галузі, що розвивається. Це дослідження було зосереджено на вивченні використання електронного навчання за допомогою платформи LMS MOODLE для майбутніх спеціалістів у галузі суднових технічних систем і складних операцій, зокрема на розвитку екологічної професійної компетентності під час курсу морської англійської мови. Для досягнення поставленої мети було застосовано метод опитування для збору та аналізу інформації про розвиток екологічної професійної компетентності студентів під час бесід на заняттях з дисципліни «Англійська мова за професійним спрямуванням». Зроблено висновок, що використання електронних курсів на платформі LMS MOODLE та електронного навчання за допомогою відеоконференцій Zoom значно сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх моряків. Поєднання цих технологій забезпечує інтерактивний підхід до навчання, дозволяючи студентам отримувати доступ до навчальних матеріалів у зручний для них час та брати активну участь у дистанційному навчанні. Це сприяє розвитку навичок самостійної роботи, критичного мислення та поглиблює розуміння спеціалізованих тем через інтерактивні дискусії та обмін ідеями в реальному часі. Практична цінність даного дослідження полягає в можливості його застосування вчителів у підготовці занять з англійської мови за професійним спрямуванням, літератури, історії та інших спеціальних дисциплін. | uk_UA |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.publisher | Mukachevo State University | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | УДК;378.147 | - |
dc.subject | електронне навчання | uk_UA |
dc.subject | e-learning | uk_UA |
dc.subject | діджиталізація | uk_UA |
dc.subject | digitalization | uk_UA |
dc.subject | морські фахівці | uk_UA |
dc.subject | maritime professionals | uk_UA |
dc.title | Forming the environmental professional competence of future specialists in ship technical systems and complex operation | uk_UA |
dc.title.alternative | Формування екологічної професійної компетентності майбутніх фахівців управління судновими технічними системами і комплексами | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови з підготовки морських фахівців за скороченою програмою навчання |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Yurzhenko_e-learning.pdf | 2.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.