Репозитарій

Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!

Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

 

Фонди

Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.

Нові надходження

Документ
Керування обертанням судна навколо полюсу повороту.
(Одеський національний морський університет, 2024-09-24) Зінченко С.М.; Zinchenko S.M.; Товстокорий О.М.; Tovstokoriy O.V.; Матейчук В.М.; Mateichuk V.M.
Стаття присвячена розробці методу автоматичного формування керувань для обертання судна навколо заданого положення полюсу повороту, що є актуальною задачею у зв'язку зі збільшенням габаритів суден та обмеженістю простору для маневрування в портах. У статті розглянуто лінеаризовану систему диференціальних рівнянь бокового та кутового руху судна, а також розроблено рівняння для визначення керування одним підрулюючим пристроєм через керування іншим. Введено поняття коефіцієнта розподілу керувань, який залежить від гідродинамічних характеристик судна, плечей підрулюючих пристроїв та заданого положення полюсу повороту. Автори дослідили особливі випадки положення полюсу повороту, такі як його знаходження в центрі обертання, точки розриву та нулі функції коефіцієнта розподілу керувань. Також розглянуто питання оптимального керування, що полягає в мінімізації часу повного обертання судна. Результати дослідження дозволяють розраховувати керування для обертання судна навколо заданого положення полюсу повороту, що може бути використано як для надання підказок судноводіям, так і для автоматичного керування судном. Це сприяє зменшенню впливу людського фактора, скороченню часу формування керувань, зменшенню області маневрування та підвищенню безпеки судноплавства. Over the past 20 years, the number and dimensions of ships have grown significantly, while the size of ports has grown significantly less. These circumstances require optimization of control processes in order to reduce the area for maneuver. One of the ways of optimization is the use of the pivot point concept – alternative vision of the ship turning process. A simple deviation of the rudder leads to the simultaneous appearance of rotational movement around the rotation center and lateral movement of the vessel. For the navigator, these two movements look like one pure rotation around imaginary point, which does not always coincide with the rotation center and is called the pivot point. The use of a pivot point to reduce the maneuvering area was previously studied by many authors. Basically, these studies were limited to determining the position of the pivot point and providing recommendations to shipmasters to take this position into account during manual maneuvering. The disadvantage of such approaches is that they do not include the calculation of the controls necessary to implement the rotation of the ship around the given position of the pivot point. Controls are formed manually by the master based on the recommendations provided.
Документ
Application of the phase point movement method in the problem of vessel stormy sailing.
(ONMU, Odessa, Ukraine, 2024-09) Матейчук В.М.; Mateichuk V.M.; Зінченко С.М.; Zinchenko S.M.; Товстокорий О.М.; Tovstokoriy O.V.; Маменко П.П.; Mamenko P.P.; Кириченко К.В.; Kyrychenko K.V.
Navigating a ship during a storm presents one of the most challenging and hazardous situations for maritime operations. The combination of high winds, large waves, and unpredictable sea conditions can expose vessels to a variety of dangers, including capsizing, loss of stability, and structural damage. Phenomena such as harmonic and parametric resonance, loss of stability in following seas, broaching, and wave impact on the ship's stern can further complicate navigation and increase the risks of ship’s capsizing. Inadequate control during these conditions may result in severe accidents or even the loss of the vessel. In stormy weather conditions, the ship's navigator must carefully select the vessel's speed and course to ensure safe navigation and minimize the risks of dangerous phenomena. Also very important of optimization of way to change parameters from dangerous zone to safe zone. This study will describe the method of optimally movement the phase point to a safe storming area. Навігація судна під час шторму є однією з найскладніших і найнебезпечніших ситуацій для морських операцій. Поєднання сильного вітру, великих хвиль та непередбачуваних морських умов може наражати судна на різноманітні небезпеки, включаючи перекидання, втрату стійкості та пошкодження конструкції. Такі явища, як гармонійний та параметричний резонанс, втрата стійкості на супутниковому хвилі, протягування та удар хвиль об корму судна, можуть ще більше ускладнити навігацію та збільшити ризики перекидання судна. Неадекватний контроль у цих умовах може призвести до серйозних аварій або навіть до втрати судна. У штормових погодних умовах штурман судна повинен ретельно вибирати швидкість та курс судна, щоб забезпечити безпечне плавання та мінімізувати ризики небезпечних явищ. Також дуже важливо оптимізувати спосіб зміни параметрів із небезпечної зони в безпечну. У цьому дослідженні буде описано метод оптимального переміщення фазової точки до безпечної зони для шторму.
Документ
Use of Simulator Equipment for the Development and Testing of Vessel Control Systems.
(Sciendo, 2021-04-12) Зінченко С.М.; Zinchenko S.M.; Матейчук В.М.; Mateichuk V.M.; Носов П.С.; Nosov P.S.; Popovych I.S.; Соловей О.С.; Solovey O.S.; Маменко П.П.; Mamenko P.P.; Grosheva O.A.; Грошева О.А.
One of the ways to reduce human influence on the control process is the development of automated and automatic control systems. Modern control systems are quite complex and require preliminary ground testing. The article considers the issues of creating Imitation Modelling Stand for such control system synthesis and testing. For this reason, a Control System Model was integrated into the local computer network of the navigation simulator NTPRO 5000. The authors of the paper developed and tested software for information exchange between the navigation simulator and the Control System Model. The authors also developed a functional module of collision avoidance with many targets for testing in a closed loop system with virtual training objects. The results showed that the developed Imitation Modelling Stand allowed developing and testing functional modules of the control systems. In comparison with the found analogues, it is easy to include in a closed simulation cycle various models of command devices, actuators, control objects, objects of training scene, weather conditions; it is universal both for solving problems of manual control and for developing and testing automatic and automated control systems; it is not highly specialised and is created at minimal costs. Одним із способів зменшення впливу людини на процес керування є розробка автоматизованих та автоматичних систем керування. Сучасні системи керування є досить складними та потребують попереднього наземного тестування. У статті розглядаються питання створення стенду імітаційного моделювання для синтезу та тестування таких систем керування. З цієї причини Модель системи керування була інтегрована в локальну комп'ютерну мережу навігаційного симулятора NTPRO 5000. Авторами статті розроблено та протестовано програмне забезпечення для обміну інформацією між навігаційним симулятором та Моделлю системи керування. Авторами також розроблено функціональний модуль запобігання зіткненням з багатьма цілями для тестування в замкнутій системі з віртуальними навчальними об'єктами. Результати показали, що розроблений стенд імітаційного моделювання дозволив розробляти та тестувати функціональні модулі систем керування. Порівняно зі знайденими аналогами, він легко включає в замкнутий цикл моделювання різні моделі командних пристроїв, виконавчих механізмів, об'єктів керування, об'єктів навчальної сцени, погодних умов; він універсальний як для вирішення задач ручного керування, так і для розробки та тестування автоматичних та автоматизованих систем керування; він не є вузькоспеціалізованим та створюється з мінімальними витратами.
Документ
Роль операційного показнику енергоефективності у впровадженні SEEMP в умовах сучасного судноплавства, які змінюються динамічним чином.
(ХДМА, 2025) Безбах О.М.; Bezbakh O.M.; Безуглова І.В.; Bezuhlova I.V.
У тезах розглядається важливість впровадження Плану управління енергоефективністю судна (SEEMP) та використання операційного показника енергоефективності суден (EEOI) як інструментів підвищення екологічної та економічної ефективності судноплавства. Автори аналізують принципи розрахунку EEOI, його роль у моніторингу викидів CO₂ та адаптації до міжнародних екологічних вимог. Наголошено, що застосування SEEMP і EEOI сприяє не лише зменшенню вуглецевого сліду, але й підвищенню конкурентоспроможності судноплавних компаній. У довгостроковій перспективі ці інструменти підтримують досягнення глобальних цілей зі скорочення викидів парникових газів, визначених Стратегією IMO. This paper highlights the importance of implementing the Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) and applying the Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) as key tools for enhancing both environmental and economic performance in maritime transport. The authors examine the EEOI calculation principles, its role in CO₂ emissions monitoring, and its relevance to international environmental standards. The use of SEEMP and EEOI contributes not only to reducing the carbon footprint of shipping operations but also to improving the competitiveness of maritime companies. In the long term, these instruments support the achievement of the IMO Strategy's global greenhouse gas reduction goals.
Документ
Вплив SA вахтових офіцерів на забезпечення безпеки судноводіння в акваторіях із високою щільністю трафіку суден.
(ХДМА, 2025) Безбах О.М.; Bezbakh O.M.
У тезах розглядаються особливості навігації в регіонах з високою щільністю судноплавного трафіку, таких як підхідні шляхи до найбільших портів світу. Автор акцентує увагу на важливості ситуаційної обізнаності (SA) вахтових офіцерів, ефективної організації навігаційної вахтової служби та суворого дотримання міжнародних норм, зокрема COLREGS. Зазначається, що навіть за присутності лоцмана основна відповідальність за безпеку судна залишається на капітані та вахтових. Впровадження цифрових технологій і підвищення кваліфікації екіпажів визначаються як ключові умови підвищення безпеки судноплавства. This paper examines the challenges of navigation in high-traffic density areas, such as approach routes to major ports like Singapore, Guangzhou, and Ningbo-Zhoushan. The author highlights the importance of situational awareness (SA) among officers of the watch (OOW), effective watchkeeping organization, and strict adherence to international maritime regulations, especially the COLREGS. It is emphasized that even in the presence of a pilot, the captain and OOW remain ultimately responsible for the vessel's safety. The integration of modern digital technologies and continuous crew training are identified as essential factors for enhancing maritime safety.