Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/121
Title: | Структура професійної компетентності майбутнього морського фахівця |
Other Titles: | The structure of the future marine specialist’s professional competence |
Authors: | Волошинов, С.А. Voloshynov, S.A. |
Keywords: | компетентнісний підхід професійна компетентність структура компетентності морський фахівець професійна підготовка professional competence competence structure marine specialist professional training competency approach |
Issue Date: | Jul-2019 |
Publisher: | Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка |
Citation: | Волошинов С.А. Структура професійної компетентності майбутнього морського фахівця / С.А. Волошинов // Молодь і ринок щомісячний науково-педагогічний журнал – Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. №7(174) – С. 147 – 153. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.167400 |
Series/Report no.: | УДК 378.091.33 – 027.22:656.61(477); |
Abstract: | У статті на основі аналізу досвіду науковців щодо визначення структури професійної компетентності майбутніх морських фахівців запропоновано власний компонентний її склад, що ґрунтується на сучасному стані морської галузі та завданнях модернізації вищої морської освіти України. Автором у структурі професійної компетентності майбутніх морських фахівців виділено чотири змістові константи: компетентнісно-результативна, професійно-виробнича (практична), культурно-комунікативна, особистіснопрофесійна. Modern researches on the structure of the future marine specialists’ professional competence are analyzed. It is noted that the complexity and variety of the problem of forming the marine specialists’ professional competence causes many scholarly views on its structure. It is determined that in the composition of professional competence of marine specialists, scientists distinguish: readiness for action in extreme situations, ensuring the safety of navigation; professionally important qualities, readiness for a certain type of activity, professional culture; normative, theoretical and procedural knowledge, practical readiness, universal skills. On the basis of the analysis of the scientists’ experience in determining the structure of future marine specialists’ professional competence, the author identified four constituents of content: competence-productive, professional production, cultural and communicative, personprofessional one. Competent and productive constants include general and professional competences that are common to all specializations of specialty 271 “Marine and inland water transport”, as well as to meet the standard of competence and the results of training in the specialty. Professional-production one demonstrates minimum requirements for the training of future marine specialists as specified in the STCW 1978 Code. The cultural and communicative constant combines the general competencies that characterize a future marine specialist as one having a professional, physical, informational and linguistic culture, and is capable of communicating and interacting with people of different educational levels, different cultures and different physical abilities. Personally-professional one is a set of professionally important personal qualities of future marine specialists (leadership qualities, attentiveness, responsibility, critical thinking, determination etc.) and general competences related to personality traits. |
Description: | Категорія В |
URI: | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/121 |
ISSN: | 2308-4634 |
Appears in Collections: | Кафедра суднових комп’ютерних систем та мереж |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Voloshynov_stucture.pdf | 364.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.