Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМороз, О.Л.-
dc.contributor.authorМороз, Е.Л.-
dc.contributor.authorMoroz, O.L.-
dc.date.accessioned2019-11-13T09:58:51Z-
dc.date.available2019-11-13T09:58:51Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationМороз О.Л. Когнітивні процеси активації схем знання читача під час інтерпретації тональності поетичних творів (на матеріалі американської поезії ХХ століття) / Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия “Филология. Социальные коммуникации”[науч. ж-л / редактор Н.В. Багров]. – №1. – Т.26 (65). – Ч. І. – Симферополь : Таврический национальный университет им. В.И. Вернадского, 2013. – С. 148-153uk_UA
dc.identifier.issn2413-1679-
dc.identifier.urihttp://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/459-
dc.description.abstractУ статті проаналізовані когнітивні операції асоціювання/бісоціювання, котрі забезпечують обробку активізованих під час концептуальної інтерпретації тексто- вої семантики схем знання читача. Установлено, що операція асоціювання сприяє активації усього комплексу існуючих у свідомості читача знань та сприяє закрі- пленню активізованої схеми або її розширенню. Натомість, у випадках, коли схеми знання читача зазнають значних змін, відбувається оновлення існуючих схем. Цей процес завжди є результатом дії когнітивної операції бісоціювання. The article reveals the impact of cognitive operations of association/bissociation onto the reader’s knowledge schema processing while conceptual interpretation of textual semantics. The cognitive process of knowledge schemata activation is vital for the realization of textual tonality. The notion of knowledge schema is used to denote some specific part of background knowledge about a stereotype situation. Conceptual poetic interpretation is based on the semantic analysis which makes the process of schema activation possible. Taking into account the fact that person’s knowledge is stored in the form of firm associations, it was concluded that knowledge schema activation foregrounds all previous experience connected with it. Cognitive operation of association underlies mental spaces reconstruction and activates all background knowledge connected with certain schema and thus leads to schema reinforcement. Unlike frames, schemata are dynamic construal and backstage/background knowledge of a reader doesn’t contain all possible information about a scene or situation, so knowledge schemata can be enriched in the process of textual interpretation. It means that they are “filled” with the new information which doesn’t conflict the previous one. If in the process of textual semantics interpretation the preexisting knowledge schema deforms as the input information doesn’t cohere with the backstage one schema refreshment occurs and results in realization of comic tonality. This process is always based on the action of cognitive operation of bissociation.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТаврический национальный университет им. В.И. Вернадскогоuk_UA
dc.relation.ispartofseriesУДК: 81.111’42-13:821.111(73)-12.09;-
dc.subjectтональністьuk_UA
dc.subjectкогнітивні операціїuk_UA
dc.subjectсхеми знанняuk_UA
dc.subjectлінгвокогнітивний аналізuk_UA
dc.subjecttonalityuk_UA
dc.subjectcognitive operationsuk_UA
dc.subjectknowledge schematauk_UA
dc.subjectcognitive and linguistic analysisuk_UA
dc.titleКогнітивні процеси активації схем знання читача під час інтерпретації тональності поетичних творів (на матеріалі американської поезії ХХ століття)uk_UA
dc.title.alternativeCognitive processes of reader’s knowledge schemata activation during poetic tonality interpretation (case study of the 20th century American poetry)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Кафедра англійської мови в судноводінні

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moroz_schemata_activation.pdf425.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.