Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/433
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБабишена, М.І.-
dc.contributor.authorБабышена, М.И.-
dc.contributor.authorBabyshena, M.-
dc.date.accessioned2019-11-10T15:04:56Z-
dc.date.available2019-11-10T15:04:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБабишена М.І. Особливості формування мовленнєвої компетенції та компетентності майбутніх іноземних фахівців під час вивчення української мови / Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка [Текст]. Вип. 1 (157) / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Педагогічні науки; гол. ред. Носко М.О. – Чернігів : НУЧК, 2019. – С. 3-6.uk_UA
dc.identifier.urihttp://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/433-
dc.descriptionКатегорія Вuk_UA
dc.description.abstractУ статті подаються особливості формування мовленнєвої компетенції та компетентності майбутніх іноземних фахівців під час вивчення української мови. Розкрито суть мовленнєвої компетенції та компетентності. Проаналізовано застосування основних видів діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо) на заняттях української мови для іноземців. Доведено, що мовленнєва спрямованість заняття означає комунікативний характер вправ. Доведено, що під час вивчення української мови необхідно зробити акцент на розвиток комунікативних компетентностей, що дозволить вмотивовано використовувати мовні засоби для досягнення тих результатів, які прогнозуються майбутніми іноземними фахівцями, і пов’язані з їх професійною діяльністю. В статье подаются особенности формирования речевой компетенции и компетентности иностранных специалистов при изучении украинского языка. Раскрыта суть речевой компетенции и компетентности. Проанализировано применение основных видов деятельности (слушание, говорение, чтение, письмо) на занятиях украинского языка для иностранцев. Доказано, что речевая направленность занятия означает коммуникативный характер упражнений. Доведено, що під час вивчення української мови необхідно зробити акцент на розвиток комунікативних компетентностей, що дозволить вмотивовано використовувати мовні засоби для досягнення тих результатів, які прогнозуються майбутніми іноземними фахівцями, і пов’язані з їх професійною діяльністю. The article presents the peculiarities of forming the language competency and competence of future foreign specialists during the study of the Ukrainian language. The essence of speech competency and competence is revealed. The application of the main types of activity (listening, speaking, reading, writing) in Ukrainian lessons for foreigners is analyzed. The main requirement for forming the communicative and competent personality of future foreign specialists is the thorough assimilation of the norms of modern Ukrainian literary language and their practical mastery of them. Namely, the correct use of different language means in accordance with the communicative intentions. It is worthwhile to express opinions for the successful resolution of problems and tasks in domestic and professional activities, to perceive, reproduce, edit texts of various styles; use lexicographic sources (dictionaries) and other supporting reference literature necessary for self-improvement of professional level of training. It is proved that the speech orientation of the class means the communicative nature of the exercises. Exercises, such as translation, drafting sentences, text transcriptions, etc., should be subject to communicative purposes. It is proved that communicative orientation is always a speech activity in new situations with a certain purpose. The communicative atmosphere should penetrate all classes, starting with the message of the teacher of his tasks and ending with the conclusion of the lesson, when the work of the future foreign experts is estimated, emphasizing their achievements is in mastery of communication. It is proved that during the study of the Ukrainian language it is necessary to focus on the development of communicative competences, which will allow motivated to use language tools to achieve those results that are predicted by future foreign specialists and related to their professional activities. It is proved that the goal of language training of future foreign specialists is to provide their communication needs in various spheres of communication: scientific (for competitive preparation in the chosen specialty), socio-political and socio-cultural (for proper adaptation and proper orientation in the new socio- cultural environment, personal cultural development), domestic (to meet the needs of everyday life), as well as to educate a harmonious person that is capable of intercultural dialogue.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДесна Поліграфuk_UA
dc.relation.ispartofseriesУДК: 37.016:81-028.31=161.2;-
dc.subjectмовленнєва компетенціяuk_UA
dc.subjectмовленнєва компетентністьuk_UA
dc.subjectукраїнська мова для іноземцівuk_UA
dc.subjectосновні види діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо)uk_UA
dc.subjectмайбутні іноземні фахівціuk_UA
dc.subjectречевая компетенцияuk_UA
dc.subjectречевая компетентностьuk_UA
dc.subjectукраинский язык для иностранцевuk_UA
dc.subjectосновные виды деятельности (слушание, говорение, чтение, письмо)uk_UA
dc.subjectбудущие иностранные специалистыuk_UA
dc.subjectlinguistic competenceuk_UA
dc.subjectspeech competenceuk_UA
dc.subjectUkrainian language for foreignersuk_UA
dc.subjectmain activities (listening, speaking, reading, writing)uk_UA
dc.subjectfuture foreign expertsuk_UA
dc.titleОсобливості формування мовленнєвої компетенції та компетентності майбутніх іноземних фахівців під час вивчення української мовиuk_UA
dc.title.alternativeОсобенности формирования речевой компетенции и компетентности будущих иностранных специалистов во время изучения украинского языкаuk_UA
dc.title.alternativeFeatures of language competency forming future foreign specialists during the Ukrainian language studyinguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та інноваційної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babyshena_language_competency.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.