Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/433
Title: | Особливості формування мовленнєвої компетенції та компетентності майбутніх іноземних фахівців під час вивчення української мови |
Other Titles: | Особенности формирования речевой компетенции и компетентности будущих иностранных специалистов во время изучения украинского языка Features of language competency forming future foreign specialists during the Ukrainian language studying |
Authors: | Бабишена, М.І. Бабышена, М.И. Babyshena, M. |
Keywords: | мовленнєва компетенція мовленнєва компетентність українська мова для іноземців основні види діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо) майбутні іноземні фахівці речевая компетенция речевая компетентность украинский язык для иностранцев основные виды деятельности (слушание, говорение, чтение, письмо) будущие иностранные специалисты linguistic competence speech competence Ukrainian language for foreigners main activities (listening, speaking, reading, writing) future foreign experts |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Десна Поліграф |
Citation: | Бабишена М.І. Особливості формування мовленнєвої компетенції та компетентності майбутніх іноземних фахівців під час вивчення української мови / Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка [Текст]. Вип. 1 (157) / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Педагогічні науки; гол. ред. Носко М.О. – Чернігів : НУЧК, 2019. – С. 3-6. |
Series/Report no.: | УДК: 37.016:81-028.31=161.2; |
Abstract: | У статті подаються особливості формування мовленнєвої компетенції та компетентності майбутніх іноземних фахівців під час вивчення української мови. Розкрито суть мовленнєвої компетенції та компетентності. Проаналізовано застосування основних видів діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо) на заняттях української мови для іноземців. Доведено, що мовленнєва спрямованість заняття означає комунікативний характер вправ. Доведено, що під час вивчення української мови необхідно зробити акцент на розвиток комунікативних компетентностей, що дозволить вмотивовано використовувати мовні засоби для досягнення тих результатів, які прогнозуються майбутніми іноземними фахівцями, і пов’язані з їх професійною діяльністю. В статье подаются особенности формирования речевой компетенции и компетентности иностранных специалистов при изучении украинского языка. Раскрыта суть речевой компетенции и компетентности. Проанализировано применение основных видов деятельности (слушание, говорение, чтение, письмо) на занятиях украинского языка для иностранцев. Доказано, что речевая направленность занятия означает коммуникативный характер упражнений. Доведено, що під час вивчення української мови необхідно зробити акцент на розвиток комунікативних компетентностей, що дозволить вмотивовано використовувати мовні засоби для досягнення тих результатів, які прогнозуються майбутніми іноземними фахівцями, і пов’язані з їх професійною діяльністю. The article presents the peculiarities of forming the language competency and competence of future foreign specialists during the study of the Ukrainian language. The essence of speech competency and competence is revealed. The application of the main types of activity (listening, speaking, reading, writing) in Ukrainian lessons for foreigners is analyzed. The main requirement for forming the communicative and competent personality of future foreign specialists is the thorough assimilation of the norms of modern Ukrainian literary language and their practical mastery of them. Namely, the correct use of different language means in accordance with the communicative intentions. It is worthwhile to express opinions for the successful resolution of problems and tasks in domestic and professional activities, to perceive, reproduce, edit texts of various styles; use lexicographic sources (dictionaries) and other supporting reference literature necessary for self-improvement of professional level of training. It is proved that the speech orientation of the class means the communicative nature of the exercises. Exercises, such as translation, drafting sentences, text transcriptions, etc., should be subject to communicative purposes. It is proved that communicative orientation is always a speech activity in new situations with a certain purpose. The communicative atmosphere should penetrate all classes, starting with the message of the teacher of his tasks and ending with the conclusion of the lesson, when the work of the future foreign experts is estimated, emphasizing their achievements is in mastery of communication. It is proved that during the study of the Ukrainian language it is necessary to focus on the development of communicative competences, which will allow motivated to use language tools to achieve those results that are predicted by future foreign specialists and related to their professional activities. It is proved that the goal of language training of future foreign specialists is to provide their communication needs in various spheres of communication: scientific (for competitive preparation in the chosen specialty), socio-political and socio-cultural (for proper adaptation and proper orientation in the new socio- cultural environment, personal cultural development), domestic (to meet the needs of everyday life), as well as to educate a harmonious person that is capable of intercultural dialogue. |
Description: | Категорія В |
URI: | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/433 |
Appears in Collections: | Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та інноваційної педагогіки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Babyshena_language_competency.pdf | 3.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.