Репозитарій
Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!
Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Використання математичної статистики для дослідження смертності моряків на судах
(Молодий вчений, 2020) Токовило Т.С.; Tokovylo T.S.
У статті розглянуті статистичні дані смертності моряків на судах. Проаналізовано сучасний ринок праці моряків. Професія моряка – одна з найнебезпечніших. Робота моряка рибопромислового флоту за ступенем небезпеки порівнянна з працею шахтаря і лісоруба. Розглянуто найбільші країни – постачальники моряків на світовий ринок робочої сили. Статистика показує, що водний транспорт є більш безпечним, ніж автомобільний, залізничний або повітряний, але, незважаючи на вжиті заходи для підвищення рівня безпеки на морі, число жертв зростає. Про проблеми судноплавства на Чорному морі не раз висловлювалися морські профспілки. Згідно зі статистикою, найбільший відсоток втрат пов'язаний з процесом розрідження вантажів. На основі аналізу показників смертності плавскладу морського і річкового флоту в статті зібрані статистичні дані. Отримані дані були перетворення в діаграми.
The stats have a statistical look at the mortality rate for seafarers on ships. Analyzed the current rinok of prazі sailors. The profession of a sailor is one of the most important. The robotic sailor’s robotic fleet’s fleet beyond the ranks of the non-pecuniary is divided into the mine and the lumberjack. It is worth looking at the most nimble lands – the sailors' post-overs on the old market of work. The statistics show that water transport is completely off-duty, lower automobile, indoor and outdoor, ale, independent and live, come in for safe and secure sea, the number of victims of frost. About the problems of navigation in the Black Sea more than once marine professional associations hung out. From the statistics, the largest number of times the cost of the process with the process of joining. Based on the analysis of mortality rates for the storage of the marine and rush fleet in the statistics collection of statistical data. The data received transform in the table and charts. Statistics show that water transport is safer than road, rail or air, but despite the measures taken to improve safety at sea, the number of victims is growing. Statistics show that most maritime accidents involved ships over 20 years of age whose technical condition did not meet safe navigation standards. For such ""age vessels"" there is a huge risk of accidents, especially in bad weather. In addition to the immediate danger to life, the work of the crew is characterized by the complex effect of harmful production factors. The specifics of the work of a sailor is that the courts are both a place of work and a place of residence (rest), therefore, risk factors of domestic, social, psychological and working nature coexist, and this negatively affects the state of health. In the set of health indicators, a special role belongs to mortality and its dynamics as the most objective, informative, measurable indicator, which is much less affected by the so-called administrative resource: the fact of death or death of a person on board a vessel is practically impossible to “correct”, for example, from a respiratory illness or minor injury.
Витоки фундаментальних математичних задач
(Молодий вчений, 2020) Токовило Т.С.; Tokovylo T.S.
У статті розглянуті витоки становлення математики як науки. Люди вчилися рахувати тоді ж, коли вони вчилися говорити, і перші назви чисел – ровесники перших слів. Фрідріх Енгельс писав, що десять пальців на руках – найдавніший джерело математичних знань. Ще в самі далекі часи рахунок вважався математично діяльністю. Він був просто необхідний, наприклад, щоб займатися торгівлею або навіть скотарством, адже навіть вигулюють худобу на пасовище, необхідно було стежити за їх кількістю. Щоб було легше справлятися з цим завданням, використовувалися частини тіла, наприклад, пальці на руках і ногах. Тому підтвердженням є наскальні малюнки, що зображають числа, у вигляді зображених в ряд декількох пальців. Інші факти підтверджують появу математики і рахунку. Дана стаття показує наскільки цікаво та важливо знати фундаментальні математичні задачі.
He article considers the origins of mathematics as a science. People learned to count at the same time as they learned to speak, and the first names of numbers are the same age as the first words. Friedrich Engels wrote that the ten fingers on his hands – the oldest source of mathematical knowledge. Even in ancient times, arithmetic was considered a mathematical activity. It was simply necessary, for example, to engage in trade or even livestock, because even walking cattle on pasture, it was necessary to monitor their number. To make it easier to cope with this task, parts of the body were used, such as fingers and toes. Therefore, the confirmation is rock drawings depicting numbers in the form of several fingers depicted in a row. Other facts confirm the emergence of mathematics and arithmetic. This article shows how interesting and important it is to know fundamental mathematical problems. In ancient times, long before the advent of our era, three basic concepts of mathematics were formulated: number, quantity and geometric figure. In the process of careful calculation and ordering of animals killed on the hunt, made pots in the workshop, harvested, the concept of a natural number, both quantitative and ordinal. As a result of comparing the masses and volumes of various vessels and objects, man came to understand the concept of magnitude. After some time, a connection was established between natural numbers and quantities, resulting in fractional numbers. They were obtained when the measurement result was not expressed as a natural number. Gradually, through observations and the simplest logical reasoning, people came to simple but ingenious in nature formulas for calculating geometric quantities - lengths, areas, volumes. It follows that at this time arithmetic and geometry were considered parts of one whole. One of the first significant discoveries is the idea of the number itself, as well as the invention of the four basic actions, now familiar to all of us – multiplication, division, addition and subtraction. The first geometric achievements are the simplest concepts, such as line and circle. Further emergence of mathematics and development took place thanks to the Egyptians and Babylonians, about 3000 years BC. Preserved to this day clay tablets with texts give us an idea of the calculations. The simplest arithmetic was needed in the exchange of money, payments for goods, to calculate interest, taxes and more. Different types of construction forced to carry out numerous geometric and arithmetic problems. Another very important task was the calendar, which had to be calculated to determine the timing of work, as well as holidays.
Основні поняття математичної статистики. Використання елементів математичної статистики в сучасному світі
(Молодий вчений, 2021) Токовило Т.С.; Tokovylo T.S.
У статті розглянуто застосування математичної статистики в дослідженні виробничих процесів, їх ефективність, а саме пошук закономірностей величин різних технологічних процесів і прогнозування їх зміни. Показані можливі напрямки науково-дослідної та самостійної роботи студентів при вивченні математичної статистики. Математичні методи є основним механізмом аналізу виробничих процесів, спрямованих на розробку теоретичних моделей, що дасть можливість відображати існуючі зв'язки в житті, прогнозувати поведінку суб'єктів. Математичне моделювання стає мовою сучасного життя, однаково зрозумілим для вчених всіх країн світу. Використання методів математичної статистики в житті надзвичайно широко і різноманітно.
The statistic has a clear view of the mathematics statistics in the prelude to viral processes, their efficiency, and the very noise of the regularities of the magnitudes of new technological processes and the forecast of these changes. Demonstrations of possible direct scientific-pre-modern and independent robotics of students with the introduction of mathematical statistics. Mathematical methods є the main mechanism for the analysis of viral processes, which are directed to the development of theoretical models, to give the ability to visualize real connections in life, to predict the behavior of subject. Mathematical modeling of the life of a bitter life, however, is sensible for all countries of the world. Victory of methods of mathematical statistics in life is superbly wide and versatile. Mathematical statistics is the science of mathematical methods for analyzing data obtained during mass observations (measurements, experiments). Depending on the mathematical nature of specific observation results, mathematical statistics are divided into statistics of numbers, multivariate statistical analysis, analysis of functions (processes) and time series, statistics of objects of non-numeric nature. An essential part of mathematical statistics is based on probabilistic models. Highlight the general tasks of data description, estimation and hypothesis testing. They also consider more specific tasks associated with conducting sample surveys, restoring dependencies, building and using classifications (typologies), etc. The widespread introduction of statistical research methods was facilitated by the appearance in the second half of the 20th century of electronic computers and, in particular, personal computers. Statistical software packages made these methods more accessible and visual, since the time-consuming work on calculating statistics, parameters, characteristics, constructing tables and graphs was mainly performed by a computer, and the researcher was mainly left with creative work: setting the problem, choosing the solution methods and interpreting the results.
Розв'язування прямокутних трикутників у судноводінні
(Молодий вчений, 2021) Токовило Т.С.; Tokovylo T.S.
У статті розглянуто розв’язання прямокутних трикутників у судноводінні. Для експлуатації морських суден потрібні висококваліфіковані фахівці-професіонали, здатні керувати судном в різноманітних ситуаціях. Частина ситуацій стандартна, їх штурман повинен аналізувати досить швидко і також швидко приймати рішення. Значне ж число ситуацій носить нестандартний характер, і саме в них першорядне значення набувають теоретична і практична підготовка судноводія, його загальний рівень розвитку і професійна культура. Така підготовка немислима без знань теорії судноводіння, традиційно спирається на велику математичну базу. Майбутньому судноводію необхідні перш за все знання тих розділів математики, які мають безпосередньо відносяться до навігації, дозволяють розглядати прикладні теоретичні завдання. Наприклад, такі розділи математики, як сферична тригонометрія, математична статистика і елементи теорії наближення функцій, утворюють єдиний теоретичний базис визначення координат місця судна з оцінкою його точності. Різноманітність математичних прийомів при розв’язуванні навігаційних завдань і методів їх вирішення, вимагає наповнення загальної математичної підготовки прикладним змістом. Для розв’язування задач в судноводінні морякам корисно звертатися до основам математики. Судноводії повинні вміти розв’язувати прямокутні трикутники, знаходити всі сторони та кути трикутника.
The article considers the solution of right triangles in navigation. The operation of seagoing vessels requires highly qualified professionals capable of operating the vessel in a variety of situations. Some situations are standard, the navigator must analyze them quickly enough and also make quick decisions. A significant number of situations are of a non-standard nature, and it is in them that the theoretical and practical training of the driver, his general level of development and professional culture become of paramount importance. Such training is inconceivable without knowledge of the theory of navigation, traditionally based on a large mathematical basis. Despite the fact that now you can do any calculations with a calculator, and entrust the most complex calculations to complex computer programs, none of the educated people doubt the importance and usefulness of mathematics. Thanks to her, humanity has made incredible technological progress! They were able to build skyscrapers, create cars, mobile phones, spaceships, medical equipment and many other necessary things. To get a popular, prestigious and highly paid maritime profession, it is necessary to thoroughly study mathematics. No matter how smart modern computers are, they will be controlled by humans. The future navigator needs first of all knowledge of those sections of mathematics which should directly concern navigation, allow to consider applied theoretical problems. For example, such sections of mathematics as spherical trigonometry, mathematical statistics and elements of the theory of approximation of functions, form a single theoretical basis for determining the coordinates of the ship's position with an estimate of its accuracy. The variety of mathematical techniques in solving navigation problems and methods of solving them, requires filling the general mathematical training with applied content. It is useful for sailors to use the basics of mathematics to solve problems in navigation. Navigators must be able to solve right triangles, find all sides and angles of a triangle.
Проблеми вивчення математичних дисциплін в вищих навчальних закладах
(ХДУ, 2020) Токовило Т.С.; Tokovylo T.S.
Оскільки оточуючий світ є швидкоплинним та сучасним, тому математичні знання активно застосовують, не лише для дослідження природничо-математичних проблем, а й для проблем суспільно-політичного життя. Вища математика, як і всі прикладні науки, розвивалася з потреб суспільного виробництва. Значення вищої математики росло в міру розвитку виробництва, а вдосконалення її перебувало в тісному зв'язку з ростом науки і техніки. Важливою умовою розвитку математичної культури є підвищення ролі самоосвіти студентів. Під самоосвітою розуміємо безперервний процес зростання і розвитку знань і вдосконалення методів пізнання на основі сформованої у людини потреби в знаннях. Успіх самоосвіти студента залежить від рівня її інтелектуального розвитку, початкового досвіду пізнавальної діяльності, здатності ставити питання і виявляти проблеми, планувати шляхи їх вирішення. Незважаючи на гнучкість і велику індивідуалізацію самоосвіти, його не можна розглядати як стихійний процес. Існує взаємозв'язок між освітою і самоосвітою, яка обумовлена закономірністю, пов'язаної з тим, що на кожному етапі навчання поряд з науковими основами предметів вивчається і науковий метод пізнання, а також методика самостійного засвоєння знань і застосування їх на практиці. Підвищенню ефективності навчання сприяє індивідуальний підхід до студентів. Деякі зі студентів досить швидко опановують новим матеріалом і в змозі вирішувати більш складні завдання, іншим потрібно більш тривалий проміжок часу. Таким студентам необхідно вирішувати більше базових задач, так як швидкий перехід до більш складним завданням призведе у них до втрати інтересу до самостійної творчості. Вирішити проблему індивідуального підходу допомагають домашні самостійні роботи. Кожен студент повинен вирішити таку кількість завдань базового рівня, що забезпечить йому якісні знання в подальшому.
Since the world around us is fast-paced and modern, mathematical knowledge is actively used not only for the study of natural and mathematical problems, but also for problems of socio-political life. Higher mathematics, like all applied sciences, developed from the needs of social production. The importance of higher mathematics grew as production developed, and its improvement was closely linked to the growth of science and technology. An important condition for the development of mathematical culture is the increase in the role of self-education of students. By self-education we mean a continuous process of growth and development of knowledge and improvement of methods of cognition based on the person's need for knowledge. The success of a student's self-education depends on the level of his intellectual development, initial experience of cognitive activity, the ability to ask questions and identify problems, and plan ways to solve them. Despite the flexibility and great individualization of self-education, it cannot be considered as a spontaneous process. There is a relationship between education and self-education, which is due to the regularity associated with the fact that at each stage of training, along with the scientific foundations of the subjects, the scientific method of cognition is studied, as well as the methodology for independent assimilation of knowledge and its application in practice. An individual approach to students contributes to increasing the effectiveness of training. Some of the students quickly master new material and are able to solve more complex tasks, others need a longer period of time. Such students need to solve more basic tasks, since a quick transition to more complex tasks will lead them to lose interest in independent creativity. Home independent work helps to solve the problem of an individual approach. Each student must solve such a number of basic level tasks that will provide him with high-quality knowledge in the future.