Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/971
Назва: Використання комп’ютерних технологій у викладанні морської англійської мови
Інші назви: Использование компьютерных технологий в преподавании морского английского языка
Using computer technologies in maritime English teaching
Автори: Кльопка, Ю.С.
Клёпка, Ю.С.
Klopka, Y.S.
Ключові слова: морська англійська мова
структура заняття
система вправ
комунікативна компетенція
відеоматеріал
морской английский язык
структура занятия
система упражнений
коммуникативная компетенция
видеоматериал
maritime English
EASA lesson model
the system of exercises
communicative competence
video material
Дата публікації: 2020
Видавництво: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Кльопка Ю.С. Використання комп’ютерних технологій у викладанні морської англійської мови. Науковий журнал «Молодий вчений». 2020. № 4 (80). С. 582–585.
Серія/номер: УДК: 378.1:681.3;
Короткий огляд (реферат): У статті розглядається новий підхід до використання комп’ютерних технологій, а саме робота з відеоматеріалом, на заняттях морської англійської мови для розвитку комунікативної компетентності майбутніх судноводіїв. Був проведений аналіз створення і використання методичних матеріалів для роботи з відео на уроках англійської мови. Наведені приклади діяльності та система вправ на основі відеоматеріалів, які відповідають вимогам комунікативного і компетентнісного навчання та були впроваджені в модель уроку за структурою EASA. Представлені методологічні матеріали дають можливість застосовувати відео на заняттях у вищих навчальних закладах. На думку авторів, робота спрямована на демонстрацію результативності такої методики. Ефективність навчальних матеріалів англійської мови для відео-уроків була доведена курсантами 4 курсу. В статье рассматривается новый подход к использованию компьютерных технологий, а именно работа с видеоматериалом на занятиях морского английского языка для развития коммуникативной компетентности будущих судоводителей. Был проведен анализ создания и использования методических материалов для работы с видео на уроках английского языка. Приведены примеры деятельности и система упражнений на основе видеоматериалов, которые соответствуют требованиям коммуникативного и компетентностного обучения и были внедрены в модель урока по структуре EASA. Представленные методологические материалы дают возможность применять видео на занятиях в высших учебных заведениях. По мнению авторов, работа направлена на демонстрацию результативности такой методики. Эффективность учебных материалов английского языка для видео-уроков была доказана курсантами 4 курса. The goal of our research is using computer technologies, namely video materials, at the lessons of Maritime English. The system of exercises based on video resources was implemented into EASA lesson model for developing speaking competencies of future deck officers. Video represents the language in a live context at the lessons, because this learning tool is authentic. It links lessons to the real world and shows the language in action. The use of video is very effective in developing students' communicative culture, because video materials not only introduce students to the native language of their speakers, but also immerse them in a situation where they become familiar with the language of facial expressions and gestures, the style of interaction of people. Video materials allow students to assign tasks to interpreting facial expressions and gestures, recognizing the style of relationships, to avoid gross mistakes in a real situation, while communicating with foreigners. You can use videos such as: educational videos, documental film, cartoons, video recordings of television news and other television programs, advertising. There are three main stages of work with video: pre-viewing activities, while-viewing activities, post-viewing activities. The tasks used during the first stage should be aimed at preparing the students for the video material. At the textual stage, the demonstration of the video material itself must be accompanied by active educational activities of the student-viewers. The purpose of these tasks is to control the level of understanding. The third stage is aimed at creating a situational basis for further development of communicative competence. The content of the video, the features of the story, the characteristics of the participants and the situation should be the basis for the situation. At this stage, exercises aimed at developing productive oral skills are used. As the practice of teaching English at KSMA shows, the use of video materials facilitate increasing cadets' motivation to learn English, and moreover improve their listening and speaking skills. So, there are four types of communication activities involved while working with video materisls: listening, speaking, reading and writing, that allows to speak about the effectiveness and appropriateness of using authentic video at the lessons of Maritime English.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/971
ISSN: 2304–5809 (Print)
2313–2167 (Online)
Розташовується у зібраннях:Кафедра англійської мови в судноводінні

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Klopka_computer_technologies.pdf218.68 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.