Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/740
Назва: | Методичні особливості змішаного навчання професійно-орієнтованого спілкування в системі неперервної освіти |
Інші назви: | Methodological peculiarities of professional communication teaching by means of blended learning in the framework of continuous education |
Автори: | Мороз, О.Л. Мороз, Е.Л. Moroz, O.L. |
Ключові слова: | змішане навчання професійно-орієнтована компетенція неперервна освіта різнорівневе навчання інформаційно-коммунікаційні технології blended learning professionally-oriented competency continuous education split-level education information-communicative technologies |
Дата публікації: | 2020 |
Видавництво: | РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка |
Бібліографічний опис: | Мороз О.Л. Методичні особливості змішаного навчання професійно-орієнтованого спілкування в системі неперервної освіти / Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 186. – С.141 – 145. |
Серія/номер: | УДК: 372.881.111.1:004.77; |
Короткий огляд (реферат): | У статті висвітлено методичні особливості процесу формування іншомовної комунікативної компетенції майбутніх фахівців морського флоту в системі неперервної освіти за умови застосування змішаного навчання. Стверджується, що сучасні технології електронного навчання є важливою складовою процесу підготовки моряків до професійної діяльності, в тому числі і комунікативної, оскільки надають можливість оперативно здобувати та опрацьовувати необхідну інформацію з навчальною метою. У статті представлено огляд основних методичних особливостей застосування ІКТ під час організації змішаного навчання на різних етапах підготовки курсантів в системі неперервної освіти. Автором обґрунтовано необхідність урахування умов, визначених специфікою того чи іншого етапу навчання, вимогами щодо фінального рівня сформованості комунікативної компетенції та доведено, що недотримання зазначених умов може призвести до зниження ефективності освітнього процесу. Пропонуються конкретні методичні рекомендації щодо організації процесу змішаного навчання під час вивчення дисциплін «Морська англійська мова», «Англійська мова за професійним спрямуванням» та «Ділова англійська мова» на різних етапах навчання в науково-педагогічному комплексі «ліцей-коледж-академія». The article is aimed at exploring possible ways of increasing the effectiveness of foreign communicative competency formation when teaching maritime English to future seafarers in the framework of continuous education by means of using e-teaching. It is declared that modern educational technologies of electronic teaching are the important component of professional as well as communicative training of future seafarers because they allow for the possibility receive and process all necessary information fast and easily thus providing for the achievement of educational goals. Modern computer-based devices and technologies enhance the effectiveness of the educational process owning to the increasing volume and quality of educational information presentation, the creation of specific object-motivational environment which promote cognitive activity of students because of their content-oriented nature. Besides, the diverse impact of the mentioned technologies on the tree types of memory makes better memorizing of educational material possible. At the same time it is specifically emphasized that communicative teaching is not possible under the condition of total computerization of the educational process. The communication and face-to-face interaction remains the key aspect of successful language teaching. Thus, it has been concluded that the combination face-to-face classroom activities with some on-line or computer-based component should be introduced into the practice of communicative competence formation, which is traditionally known as blended learning. The article suggests the description of the main peculiar features of ICT usage in the blended learning model at different stages of cadets’ professional training in the framework of continuous learning. The author grounds the necessity of considering presented pedagogical conditions which depend on the specific peculiarities of this or that stage of education, on the requirements to the final communicative competency level of formation. It is also proved that not following the stated conditions can result in the decrease of the effectiveness of the educational process. The article provides specific methodological recommendations which will help to organize blended-learning in the English classroom while teaching “Maritime English” at different stages of education in the pedagogical complex “lyceum-college-academy”. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/740 |
ISSN: | 2415–7988 (Print) 2521–1919 (Online) |
Розташовується у зібраннях: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Moroz_blended_learning.pdf | 675.37 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.