Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2173
Title: | Форми, методи та засоби реалізації соціокультурної складової освіти майбутніх судноводіїв у 50-60-ті роки XX століття |
Other Titles: | Формы, методы и средства реализации социокультурной составляющей образования будущих судоводителей в 50-60-е годы XX века Forms, methods and means of socio-cultural component realization in professional education of future seafarers in the 50-60s of the XX century |
Authors: | Пенза, І.В. Пенза, И.В. Penza, I.V. |
Keywords: | соціокультурна складова освіти форми методи засоби судноводій социокультурная составляющая образования формы методы средства судоводитель socio-cultural component of education forms methods means navigator |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» |
Citation: | Пенза І.В. Форми, методи та засоби реалізації соціокультурної складової освіти майбутніх судноводіїв у 50-60-ті роки XX століття. Науковий пошук молодих : збірник статей аспірантів та магістрантів. Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. Випуск 5. С. 132–136. |
Series/Report no.: | УДК: 378; |
Abstract: | У статті розглянуто форми, методи та засоби реалізації соціокультурної складової освіти майбутніх судноводіїв у 50-60-ті роки XX століття. Зроблено висновки, що у зазначений період переважають традиційні форми навчання як урок, лекційні, семінарські, практичні заняття, самостійна робота курсантів, гуртки як форма позакласної роботи. З метою підвищення ідейно-теоретичного рівня влаштовувались колективні відвідування театрів, кіно, музеїв, організовувались різноманітні культурно-масові заходи. Популярними були словесні та наочні методи навчання і виховання. З’ясовано, що морські навчальні заклади зазнають нестачі засобів навчання, зокрема навчальних аудиторій, що негативно впливає на освітній процес через введення двох змін, а також обмеження роботи гуртків. В статье рассмотрены формы, методы и средства реализации социокультурной составляющей образования будущих судоводителей в 50-60-е годы XX века. Сделаны выводы, что в указанный период преобладают традиционные формы обучения как урок, лекционные, семинарские, практические занятия, самостоятельная работа курсантов, кружки как форма внеклассной работы. С целью повышения идейно-теоретического уровня устраивались коллективные посещения театров, кино, музеев, организовывались различные культурно-массовые мероприятия. Популярными были словесные и наглядные методы обучения и воспитания. Выяснено, что морские учебные заведения испытывают нехватку средств обучения, в частности учебных аудиторий, что негативно влияет на образовательный процесс, вводятся две смені, а также ограничивается работа кружков. The article considers the forms, methods and means of socio-cultural component realization in professional education of future seafarers in the 50-60s of the XX century. It is concluded that in this period the traditional forms of education such as lessons, lectures, seminars, practical classes, self-study of cadets, clubs as a form of extracurricular activities prevail. In order to raise the ideological and theoretical level, collective visits to theaters, cinemas, museums were organized as well as various cultural events. Verbal and visual methods of teaching and education were popular. It has been found that maritime schools were experiencing a shortage of teaching aids, including classrooms, which negatively affects the educational process through the introduction of two changes, as well as restrictions on the work of clubs. |
URI: | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2173 |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Penza_formy,metody,zasoby 50-ti.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.