Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/81
Title: Зростання ролі дисципліни "фізика" у підготовці майбутніх фахівців річкового та морського транспорту в умовах імплементації компетентнісного підходу
Other Titles: Increasing role of the discipline "physics" in the training of future specialists of sea and river transport in the conditions of realization of competence approach
Authors: Чернявський, В.В.
Чернявский, В.В.
Chernіavsky, V.V.
Keywords: фахівці річкового та морського транспорту
дисципліни професійного циклу підготовки.
знання з фізики
фундаменталізація морської освіти
discipline of the professional cycle training.
knowledge of physics
specialists of sea and river transport
strengthening Maritime education
Issue Date: 2017
Publisher: Чернігів: Вид-во ЧДПУ
Citation: Чернявський В. В. Зростання ролі дисципліни "Фізика" у підготовці майбутніх фахівців річкового та морського транспорту в умовах імплементації компетентнісного підходу / В. В. Чернявський // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. - 2017. - Вип. 146. - С. 112-115. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2017_146_26.
Abstract: Констатовано, що провідна роль України на світовому морському ринку праці накладає на морські вищі навчальні заклади підвищену відповідальність за підготовку фахівців річкового та морського транспорту. Доведено, що важливу роль у формуванні фахової компетентності морських фахівців відіграють знання з фізики. Констатовано, що найкращі результати у фундаменталізації морської освіти забезпечує компетентнісний підхід до організації освітнього процесу. Проілюстровано значення знань з фізики в навчанні фахівців річкового та морського транспорту. Stated that the leading role of Ukraine in the global Maritime labour market imposes on the Maritime higher educational institutions greater responsibility for the training of specialists of sea and river transport. It is proved that an important role in the formation of professional competence of marine specialists play a knowledge of physics, because the knowledge of physical laws and theories is the understanding of the majority of issues related to their professional activities. It is noted that in the present system of training of specialists of sea and river transport in the Maritime higher educational institutions of Ukraine provides a sufficient level of formation of professional competence of graduates, however, the holistic concept of marine education is only at the stage of development. It is shown that one of the main ways of improving the level of Maritime education should be considered fundamentality, increased attention to teaching of basic Sciences, the main of which is the physics. It is noticed that the sea high school due to its focus according to physics educational standard provides the science training of students. Also noted that when studying physics effectively formed scientific and engineering thinking, and the lighting connection of knowledge with physics and disciplines of a professional cycle of training allows students to have a clear idea about the role of their profession in the system of scientific knowledge and its applications. It was noted that the best results in the strengthening of Maritime education provides competence approach to organization of educational process, the main feature of which is the shift from a focus on learning results, which are reflected in the content of the competencies. For example, the content of the competency "Planning and conduct of transition and the location of the ship" shows the importance of knowledge in physics for the assimilation of elements of the future professional activity of specialists of sea and river transport.
Description: Категорія В.
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/81
Appears in Collections:Кафедра судноводіння

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cherniavsky_Physics.pdf383.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.