Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/660
Title: Сучасний контекст формування англомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх фахівців флоту
Authors: Огородник, Н.Є.
Огородник, Н.Е.
Ohorodnyk, N.Ye.
Keywords: англомовна професійна комунікативна компетентність
судновий механік
судновий електромеханік
структура професійної діяльності
соціально-психологічні фактори спілкування
англоязычная профессиональная коммуникативная компетентность
судовой механик
судовой электромеханик
структура профессиональной деятельности
социально-психологические факторы общения
Maritime English communicative competency
engineer officer
electro-technical officer
job profile
social and psychological factors of communication
Issue Date: 2016
Publisher: Вид. центр КНЛУ
Citation: Сучасний контекст формування англомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх фахівців флоту / Н.Є. Огородник // Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія: зб. наук. праць / гол. ред. Ніколаєва С.Ю. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2016. – Вип. 25. – С. 76-85.
Series/Report no.: УДК: 372.881.111.1.;
Abstract: У статті характеризуються сучасні тенденції у сфері вищої морської освіти, втілювані у новій освітній моделі підготовки фахівців флоту. З позиції нових освітніх пріоритетів та міжнародних і національних стандартів розглядається процес іншомовної мовленнєвої професіоналізації. Методологічною основою процесу є проаналізована структура професійної діяльності майбутніх суднових механіків і електромеханіків. Досліджено специфіку спілкування на борту судна в контексті особливих умов праці моряків. Виокремлено фактори, що суттєво позначаються на динаміці міжособистісних стосунків і характері розвитку спілкування у машинному відділенні. Описано стадійність комунікації на судні з притаманними кожній стадії ризиками виникнення деформацій спілкування та комунікативних стресів. Провідними факторами впливу на формування англомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх фахівців визнано соціально-психологічні умови їхньої майбутньої професійної діяльності. В статье характеризуются современные тенденции в сфере высшего морского образования, воплощаемые в новой образовательной модели подготовки специалистов флота. С позиции новых образовательных приоритетов, а также с учетом международных и национальных стандартов рассматривается процесс иноязычной речевой профессионализации. В качестве методологической основы процесса проанализирована структура профессиональной деятельности будущих судовых механиков и электромехаников. Изучена специфика общения на борту в контексте особых условий труда моряков. Выделены факторы, определяющие динамику межличностных отношений и характер развития общения в машинном отделении. Описана стадийность коммуникации на судне с характерными для каждой стадии рисками возникновения деформаций общения и коммуникативных стрессов. Ведущими факторами влияния на формирование англоязычной коммуникативной компетентности будущих специалистов признаны социально-психологические условия их будущей профессиональной деятельности. Abstract. Introduction. Humanization of education as the leading global trend of the XXI century promotes implementation of a new human-centered educational model in specialist training. The reform of higher maritime education is also aimed at human factor development to minimize a number of onboard emergencies and accidents at sea. Effective communication is widely recognized as one of the key factors of ship safety at sea and in port. Purpose. To specify fundamental approaches defining a new paradigm for future seafarers training in general and their Maritime English teaching in particular. To identify the distinctive features of engine room crew members’ communication under special working conditions. Methods. Studying scientific publications relevant to a new education paradigm implementation. Describing and making job profile diagram for engine room officers highlighting the communicative aspect of their activity. Results. Modernization of national maritime education reflects the key innovations of a global educational model. All the innovative trends (competency-based approach, content and language integrated learning, practice-oriented approach, experiential learning as well) facilitate in Maritime English communicative competency formation and recommended to be implemented into the teaching process. It is admitted that Maritime English is the best means of interdisciplinary integration. It is extremely favorable in coping with narrow specialization and settling the contradiction between actual knowledge and its failure in practice. Awareness of engine crew working and living environment as well as particulars of their professional and everyday interpersonal interaction contributes to the effective communication onboard maintaining a healthy psychological climate on the ship for a long voyage. Conclusion. Future seafarers are thought to be informed on the specific features of professional and everyday communication within international crew at the Maritime English lessons to promote their communicative competency.
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/660
Appears in Collections:Кафедра англійської мови в судновій енергетиці

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ohorodnyk_Communicative_competence.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.