Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2376
Title: | Навчально-методичні педагогічні умови підготовки фахівців морської галузі до іншомовного професійно-орієнтованого спілкування. |
Other Titles: | Learning and teaching pedagogical conditions of seafarers’ professionally-oriented foreign language training. |
Authors: | Мороз, О.Л. Moroz, O.L. |
Keywords: | неперервна професійна освіта педагогічні умови навчально-методичние забезпечення морська англійська мова професійно-орієнтовано іншомовна підготовка continuous professional education pedagogical conditions learning and teaching materials Maritime English professionally-oriented foreign language training |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавнича група «Наукові перспективи» |
Citation: | Мороз О. Л. Навчально-методичні педагогічні умови підготовки фахівців морської галузі до іншомовного професійно-орієнтованого спілкування. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. №1(6). С. 273-283. |
Series/Report no.: | УДК;378.141.4+372.881.111.1 |
Abstract: | В статті описано навчально-методичні педагогічні умови підвищення ефективності професійно-орієнтованої іншомовної підготовки фахівців морської галузі в системі неперервної освіти. Запропоновано визначення феномена «педагогічні умови підготовки майбутніх фахівців морської галузі до професійно-орієнтованого іншомовного спілкування в системі неперервної освіти». В статті виокремлено три базові необхідні навчально-методичні педагогічні умови підготовки майбутніх фахівців морської галузі до професійно-орієнтованого іншомовного спілкування в системі неперервної освіти. Першою навчально-методичною педагогічною умовою визнається розробка інтегрованих робочих навчальних програм для кожного етапу навчання, що сприятиме послідовності, наступності та узгодженості змісту навчання і, таким чином, надають здобувачам освіти можливість переходу від однієї ступені навчання до іншої, продовження навчання на наступному ступені в іншому закладі освіти. Другою необхідною навчально-педагогічною умовою визнається розробка на основі єдиного системного підходу комплекту сучасних, якісних навчальних посібників для кожної спеціальності та рівня навчання. Пропонується опис комплекту навчальних посібників для всіх рівнів навчання здобувачів освіти морських спеціальностей. Стверджується, що найвагоміших результатів у навчальній діяльності можна досягти лише за гармонійного застосування традиційних та інформаційно-комунікаційних технологій. У зв’язку із цим, третьою навчально-методичною педагогічною умовою визнається необхідність упровадження електронного курсу дисципліни, який є власним навчальним продуктом, розробленим на основі обраної закладом освіти електронної системи та програмного забезпечення. В статті пропонуються перелік єдиних вимог до створення навчально-методичного забезпечення засобами Інтернет технологій, які сприятимуть ефективності його упровадження. The article substantiates learning and teaching pedagogical conditions of seafarers’ professionally-oriented foreign language training efficiency improvement in the framework of continuous education. It is suggested how to define the phenomenon of “pedagogical conditions of future seafarers professionally-oriented foreign language training in the framework of continuous education». There are three basic compulsory learning and teaching pedagogical conditions of seafarers’ professionally-oriented foreign language training specified in the article. The first learning and teaching pedagogical condition is declared to be the development of the integrated course curricula for each stage of continuous professional training which enables the succession, continuity and coordination of the discipline content and thus allows the students for the possibility to transfer the education stages, to continue their professional training at the next stage in the other type of the educational establishment. It is stated that the second learning and teaching pedagogical condition is the development of the up-to-date, efficient student books sets for each specialization and stage of professional training. This process is recommended to be carried out on the basis of the unified system approach. The article provides for the description of the student books set for all levels of education for maritime students/cadets of different specializations. It is claimed that the best results in the professional training can be obtained only under the condition of the well-balanced combination of both traditional and information and communication technologies. That is why, the third learning and teaching pedagogical condition suggested in the paper is the requirement to introduce into practice the application of the electronic Maritime English course. It is proved that the electronic course is going to be more efficient if it is tailor made product developed by the teachers on the basis of the digital system and software chosen by the educational establishment. The paper suggests the list of requirements to be met when developing teaching and learning support materials kit by means of the Internet technologies which will allow for the improvement of its efficiency. |
URI: | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2376 |
ISSN: | 2786-4952 Online |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Moroz_learning-teaching_conditions.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.