Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/1492
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Пенза, І.В. | - |
dc.contributor.author | Пенза, И.В. | - |
dc.contributor.author | Penza, I.V. | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-02T12:17:12Z | - |
dc.date.available | 2020-10-02T12:17:12Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Penza Iryna. The development of sociocultural component in professional education of future navigators in the fifties of the XXth century. Intellectual Archive. Toronto: Shiny Word. Corp. (Canada). 2020. Vol. 9 (July/September). No. 3. Pр. 164-172. DOI: 10.32370/IA_2020_09_17 | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/1492 | - |
dc.description.abstract | Стаття присвячена розвитку соціокультурної складової професійної освіти майбутніх судноводіїв у 50-ті роки XX століття. Розглядаються постанови ЦК ВКП (б) та ЦК КПРС, які впливали на викладання дисциплін, що представляють соціокультурну складову. Визначається, що у даний період посилювалось керівництво партійних органів науковими закладами республіки, для вивчення у вищих та середніх спеціальних навчальних закладах обов’язковими були теми про дружбу народів, радянський патріотизм, історію розвитку суспільно-політичної, філософської та економічної думки в Україні, корисний вплив російської суспільно-політичної думки та культури на розвиток української культури. Зроблено висновок, що оскільки навчальні заклади з підготовки майбутніх судноводіїв підпорядковувались нормативно-правовим актам освітньої галузі, розвиток соціокультурної складової освіти позначений надмірною політизацією та заідеологізованістю. Статья посвящена развитию социокультурной составляющей профессионального образования будущих судоводителей в 50-е годы ХХ века. Учтены постановления ЦК ВКП (б) и ЦК КПСС, оказавшие влияние на преподавание дисциплин, представляющих социокультурную составляющую образования. Установлено, что в этот период руководство партийных органов усилило контроль над научными институтами республики, а к изучению были обязательными темы дружбы народов, советский патриотизм, история развития общественно-политической, философской и экономической мысли в Украине. Сделан вывод, что поскольку учебные заведения для подготовки будущих штурманов подчинялись нормативно-правовым документам сферы образования, развитие социокультурной составляющей образования характеризуется чрезмерной политизацией и идеологией содержания. The article is devoted to developing the socio-cultural component in professional education of future navigators in the 50s of the XXth century. Considered resolutions of the Central Committee of the CPSU (b) and the Central Committee of the CPSU, which influenced the teaching of disciplines that represent the socio-cultural component. Determined that during this period the leadership of party bodies was strengthened by scientific institutions of the republic, topics of friendship with people, Soviet patriotism, history of development of sociopolitical, philosophical and economic thought in Ukraine were obligatory for studying in higher and secondary special educational institutions. Described Russian socio-political thought and culture for the development of Ukrainian culture. It is concluded that since the educational institutions for training future navigators were subject to the regulations of the education sphere, and the development of the socio-cultural component of education is characterized by excessive politicization and ideology. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | Shiny World Corp | uk_UA |
dc.subject | розвиток | uk_UA |
dc.subject | соціокультурна складова освіти | uk_UA |
dc.subject | майбутні судноводії | uk_UA |
dc.subject | суспільні дисципліни | uk_UA |
dc.subject | постанова | uk_UA |
dc.subject | навчальні заклади | uk_UA |
dc.subject | развитие | uk_UA |
dc.subject | социокультурная составляющая образования | uk_UA |
dc.subject | будущие судоводители | uk_UA |
dc.subject | общественные дисциплины | uk_UA |
dc.subject | постановление | uk_UA |
dc.subject | учебные заведения | uk_UA |
dc.subject | development | uk_UA |
dc.subject | socio-cultural component of education | uk_UA |
dc.subject | future navigators | uk_UA |
dc.subject | social disciplines | uk_UA |
dc.subject | resolution | uk_UA |
dc.subject | educational institutions | uk_UA |
dc.title | Розвиток соціокультурної складової професійної освіти майбутніх судноводіїв у 50-ті роки XX століття | uk_UA |
dc.title.alternative | Развитие социокультурной составляющей профессионального образования будущих судоводителей в 50-е годы XX века | uk_UA |
dc.title.alternative | The Development of Sociocultural Component in Professional Education of Future Navigators in the Fifties of the XXth Century | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Penza_development.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.