Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2640
Title: | Foreign language competence in maritime professionals: content and language integrated learning |
Other Titles: | Формування іншомовної компетентності у морських фахівців: інтегроване навчання змісту та мови |
Authors: | Швецова, І.В. Shvetsova, I.V. |
Keywords: | Content and Language Integrated Learning (CLIL) integrated approach interdisciplinary collaboration maritime education foreign language competence professional training educational innovation Інтегроване навчання змісту та мови (CLIL) інтегрований підхід міждисциплінарна співпраця морська освіта іншомовна компетентність професійна підготовка освітні інновації професійні дисципліни |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | «АА Тандем» |
Citation: | Shvetsova I. Foreign language competence in maritime professionals: content and language integrated learning // Сучасні підходи до високоефективного використання засобів транспорту: матеріали XIІ Міжн. наук.-практ. конф. Ізмаїл, 9-10 грудня 2021 р. Запоріжжя: АА Тандем, 2021. 357-360. DOI:10.13140/RG.2.2.14310.55368 |
Series/Report no.: | УДК;001.895 |
Abstract: | One of the key aspects of modernizing the educational process is adopting an integrated approach, particularly through the integration of disciplines within professional training and harmonizing content, methods, and forms of education. This is especially relevant for the maritime industry, where the demand for quality professional and foreign language training is critical. Integrated learning involves the simultaneous acquisition of knowledge and skills in professional and foreign language domains. This study highlights the principles of Content and Language Integrated Learning (CLIL), emphasizing its role in enhancing foreign language competence in maritime professionals. CLIL is implemented through interdisciplinary collaboration between subject and language teachers, development of dual-focus teaching materials, and integration of foreign language tasks within professional simulations. The research proposes practical models, such as interdisciplinary pedagogical tandems, co-development of materials by language and subject educators, and practical lessons using simulators, to effectively merge professional and language learning. These strategies not only strengthen foreign language and professional competence but also enhance motivation and deeper understanding of future professional activities, making CLIL a significant pedagogical innovation in maritime education. Одним із ключових аспектів модернізації освітнього процесу є впровадження інтегрованого підходу, зокрема інтеграція дисциплін у межах професійної підготовки та узгодження змісту, методів і форм навчання. Це особливо актуально для морської галузі, де висуваються високі вимоги до якісної професійної та іншомовної підготовки. Інтегроване навчання передбачає одночасне засвоєння знань і навичок у професійній та мовній сферах. У дослідженні акцентується увага на принципах інтегрованого навчання змісту та мови (CLIL), яке сприяє формуванню іншомовної компетентності морських фахівців. Реалізація CLIL відбувається через міждисциплінарну співпрацю викладачів, розробку навчальних матеріалів з подвійним фокусом та інтеграцію мовних завдань у професійні симуляції. Запропоновані практичні моделі включають створення міждисциплінарних педагогічних тандемів, спільну розробку матеріалів викладачами мови та професійних дисциплін, а також проведення практичних занять із використанням симуляторів. Ці стратегії не лише підсилюють іншомовну та професійну компетентність, а й підвищують мотивацію та глибше розуміння майбутньої професійної діяльності. Таким чином, CLIL є важливою педагогічною інновацією у сфері морської освіти. |
Description: | Міжнародна науково-практична конференція |
URI: | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/2640 |
ISBN: | 978-966-488-247-4 |
Appears in Collections: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Shvetsova_Learning.pdf | 265.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.