Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/138
Назва: | Педагогічні умови застосування кейс-технологій у процесі активної підготовки судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування |
Інші назви: | Педагогические условия применения кейс-технологий в процессе активной подготовки судоводителей к профессионально-ориентированному общению Educational Conditions of Using Case-Based Technologies in the Training of Navigators to the Professionally-Oriented Communication |
Автори: | Костюк, В.Б. Kostyuk, V.B. |
Ключові слова: | кейс-технології педагогічні умови морський навчальний заклад іноземна мова професійно-орієнтоване спілкування судноводі кейс-технологии педагогические условия морское учебное заведение иностранный язык профессионально-ориентированное общение судоводитель case-technologies educational terms maritime educational institution foreign language professionally oriented communication navigator |
Дата публікації: | 2015 |
Видавництво: | ЖДУ ім. І. Франка |
Бібліографічний опис: | Костюк В.Б. Педагогічні умови застосування кейс-технологій у процесі активної підготовки судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування / Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка : наук. журнал [гол. ред. Саух П.Ю.]. – Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – Вип. 2 (80). – С.84 – 89. |
Серія/номер: | УДК: 378.147:656.61.052.001.83(045); |
Короткий огляд (реферат): | У статті автор доводить, що використання кейс-технологій на заняттях з іноземної мови сприяє актуалізації спілкування на професійному рівні шляхом залучення студентів у діяльність, яка відображатиме зміст і ситуації майбутньої роботи за фахом. У статті висвітлено педагогічні умови ефективного застосування кейс-технологій у навчанні іноземної мови за професійним спрямуванням; виокремлено процесуальні та змістові педагогічні умови, необхідні для інтеграції кейс-технологій у процес формування іншомовної комунікативної компетентності судноводіїв та схарактеризовано особливості їх реалізації у морських навчальних закладах. В статье автор доказывает, что использование кейс-технологий на занятиях по иностранному языку способствует актуализации общения на профессиональном уровне путем привлечения студентов в деятельность, отражающую содержание и ситуации будущей работы по специальности. В статье рассматриваются педагогические условия эффективного применения кейс-технологий в обучении иностранному языку профессиональной направленности; определены процессуальные и содержательные педагогические условия, необходимые для интеграции кейс-технологий в процесс формирования иноязычной коммуникативной компетентности будущих судоводителей и охарактеризованы особенности их реализации в морских учебных заведениях. The author considers that the use of case-based technologies for the formation of the students’ foreign language competence at foreign language lessons fully meets the requirements of the modern education, as this study technology suggests the shift from the accumulation of the established knowledge and skills on the formation and development of the students' ability to act practically, apply the individual experience and the successful operation in situations of professional and social practices. But there is still the problem of insufficiently developed educational conditions of using the case-based technologies in the navigators’ training to the professionally-oriented communication in a foreign language. The purpose of the article is to analyze and identify educational conditions that contribute to the effective use of case-based technologies in the teaching discipline "Foreign Language for Professional Purposes". As the result of the analysis of the psychological and educational literature the author infers that the effectiveness of case-based technologies in teaching a foreign language at the university is provided by a set of procedural educational conditions: motivation of students to study a foreign language; organic combination of case-based technologies with other methods used in teaching a foreign language; development of instructional aids for the discipline and selected topics of the discipline in which the case-based technologies are used; the changing in nature of the "teacher-student" relationships; dialogic interaction organization. The author also distinguish the group of content (instructive) educational conditions without the creation and implementation of which is impossible to achieve the efficiency in the use of case-based technologies, they are the following: selection of the course content based on the students’ professional motives, interests, needs and objectives; structuring the educational material content; development and implementation of the practically oriented content in a foreign language training by using case-based technologies combined with traditional teaching methods; engaging students in the vocational training operations that simulate various aspects of their future profession; monitoring the progress of the stages in the cases of discussion, evaluation of students’ professional development. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/138 |
ISSN: | 2076-6173 |
Розташовується у зібраннях: | Кафедра англійської мови в судноводінні |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Kostiuk_educational_conditions.pdf | 278.21 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.