Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/1510
Title: Теоретичні та методичні засади впровадження компетентнісного підходу в освітній процес. Організація експериментальної роботи на першому етапі (2014-2015 н.р.).
Other Titles: Теоретические и методические основы внедрения компетентностного подхода в образовательный процесс. Организация экспериментальной работы на первом этапе (2014-2015 уч. год).
Theoretical and methodological foundations for the implementation of the competence-based approach in the educational process. Organization of experimental work at the first stage (2014-2015 academic year).
Authors: Куликова, Л.Б.
Куликова, Л.Б.
Kulykova, L.B.
Keywords: Компетентнісний підхід
комунікативна методика навчання
експериментальна робота
навчально-методична робота
вищий морський навчальний заклад
Компетентностный подход
коммуникативная методика обучения
экспериментальная работа
учебно-методическая работа
выше морское учебное заведение
Сompetency-based approach
communicative method of training
experimental work
educational and methodical work
maritime higher educational institution
Issue Date: Feb-2019
Publisher: ХДМА
Citation: Куликова Л.Б.Теоретичні та методичні засади впровадження компетентнісного підходу в освітній процес. Організація експериментальної роботи на першому етапі (2014-2015 н.р.).//Стаття в колективній монографії «Теоретико-методичні засади реалізації компетентнісного підходу в системі ступеневої підготовки фахівців морської галузі (Результати науково-педагогічного експерименту в Херсонській державній морській академії 2014-2018 рр.)». – Херсон: ХДМА, 2019. – с. 517.
Series/Report no.: УДК;001.891.3:378.046:656.61(477.72)
Abstract: У статті визначено об’єкт, предмет, мету, гіпотезу, завдання, концепцію дослідно-експериментальної роботи; розкрито теоретичні та методичні засади впровадження компетентнісного підходу в навчальний процес Херсонської державної морської академії; подано відомості про перший рік експерименту (констатувальний, концептуально-діагностичний етап (2014–2015 н.р.), результати роботи професорсько-викладацького складу академії за цей період.В статье определены объект, предмет, цель, гипотеза, задачи, концепция опытно-экспериментальной работы; раскрыты теоретические и методические основы внедрения компетентностного подхода в учебный процесс Херсонской государственной морской академии; даются сведения о первом годе эксперимента (констатирующий, концептуально-диагностический этап (2014-2015 учебный год), результаты работы профессорско-преподавательского состава академии за этот период.The article defines object, subject, objective, hypothesis, tasks, concept of research and experimental work; reveals theoretical and methodological fundamentals of competency-based approach implementation into educational process at Kherson State Maritime Academy; reports about the first year of the experiment (ascertaining, concept and diagnostic stage (2014-2015 academic year), results of the work of the Academy teaching staff during that period. Taking into account modern tendencies in higher education, the Academy staff defined the main objective – to increase the level of training of maritime professionals, who might be able to become competitive at international labor market, by means of experimental development of the most effective method of maritime professionals’ graded training: from able seaman/motorman to chief engineer/master. The method would include the best national traditions of maritime education, as well as international achievements in onboard training of appropriate competencies of future officers. From our point of view, implementation of competency-based approach focused on innovative technologies of training should result in significant changes of content-related and procedural components of traditional educational system, as well as development and realization of new methodological system. The system is based on such regulations, being theoretical and methodological fundamentals of training, as standardization, system and continuity, computerization, action approach, humanization and humanitarization, which are considered to be obligatory for creation of the unique learning environment for maritime professionals’ training.
Description: Колективна монографія
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/1510
Appears in Collections:Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та інноваційної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kulykova_theoretical and methodological.pdf616.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.