Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/133
Title: Особливості та шляхи реалізації моделі підготовки майбутніх судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування засобами кейс-технологій
Other Titles: Peculiarities and methods for implementation of the model for preparation of the future deck officers for professionally-oriented communication by means of casetechnologies
Особенности реализации модели подготовки будущих судоводителей к профессионально-ориентированному общению средствами кейс-технологий
Authors: Смелікова, В.Б.
Смеликова, В.Б.
Smelikova, V.B.
Keywords: професійно-орієнтоване спілкування
кейс-технології
майбутні судноводії
модель підготовки
активні форми та методи навчання
professionally-oriented communication
case-technologies
future deck officers
model for preparation
teaching methods
active teaching forms and methods
профессионально-ориентированное общение
кейс-технологии
будущие судоводители
модель подготовки
активные формы и методы обучения
Issue Date: 2016
Publisher: Нац. ун-ту "Острозька академія"
Citation: Смелікова В.Б. Особливості та шляхи реалізації моделі підготовки майбутніх судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування засобами кейс-технологій / Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» : зб. наук. пр. [гол. ред. Пасічник І.Д.] – Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2016. – Вип. 63. – С. 183 – 187.
Series/Report no.: УДК: 378.147:656.61.052(045)=161.2;
Abstract: Стаття присвячена дослідженню особливостей та характеристиці етапів реалізації моделі підготовки майбутніх судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування засобами кейс-технологій: мотиваційно-цільового, змістово-діяльнісного, результативно-творчого. Увага приділяється створенню мовного середовища засобами кейс-технологій, активних форм та методів навчання. Висвітлено етапи роботи з кейсами під час практичних занять: підготовчий, аналітичний, результативно-творчий. Детально розглянуто впровадження у навчальний процес авторського навчально-методичного посібника «Cases on Board Vessels» із розробленим спецкурсом. The article characterizes peculiarities and methods for implementation of the model for preparation of the future deck officers for professionally-oriented communication by means of case-technologies. This model consists of three interconnected stages. The first stage – motivational and targeted – aimed at ensuring the formation of motivation to professionally-oriented communication, motivation to succeed in the professionally-oriented communication, formation of communicative tolerance through acquaintance of students with features of future professional activity. For this purpose various forms and types of extracurricular and classroom sessions were used: discussions, round tables, group trainings, meetings with representatives of different nationalities, captains, and mates. The second stage – substantive and action-related – aimed at building knowledge of foreign professionally-orientated maritime language, knowledge of the specifics of verbal and nonverbal communication, ethical standards of professionallyoriented communication, the ability to resolve conflicts; self-control during professional communication. It was to this end that the author used materials from the teaching and methodological manual «Cases on Board Vessels», developed by her, its purpose is to encourage the use of well proven case-technologies in teaching Maritime English in a competency-based approach. The third stage – productive and creative – included training of individual creative work and enhancing professionally oriented communicative skills by means of case-technology during specially-created problem situations. In addition to this, the article outlines the procedural stages of work with cases during practice session: preparatory, analytical, productive and creative. The author makes detailed overview of the implementation of the teaching and methodological manual «Cases on Board Vessels» and a special course in learning process, which included lectures, seminars and practice sessions, individual creative work, independent work. В статье рассматриваются особенности и характеризуются этапы реализации модели подготовки будущих судоводителей к профессионально-ориентированному общению средствами кейс-технологий: мотивационно-целевой, содержательно-деятельностный, результативно-творческий. Внимание уделяется созданию языковой среды средствами кейс-технологий, активных форм и методов обучения. Описаны этапы работы с кейсами во время практических занятий: подготовительный, аналитический, результативно-творческий. Детально рассмотрено внедрение в учебный процесс авторского учебно-методического пособия «Cases on Board Vessels» с разработанным спецкурсом.
URI: http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/133
Appears in Collections:Кафедра англійської мови в судноводінні

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Smelikova_model.pdf318.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.