Репозитарій

Ласкаво просимо до репозитарію Херсонської державної морської академії!

Репозитарій ХДМА – це електронний архів, що виконує функції накопичення, систематизації, зберігання та
забезпечення довготривалого відкритого доступу до праць професорсько-викладацького складу.

 

Фонди

Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.

Нові надходження

Документ
Метод автоматизації процесу синтезу інформаційного середовища навчання в тренажерному комплексі підготовки судноводіїв.
(Гельветика, 2025-12) Сокол А.О.; Sokol A.
Сучасні вимоги щодо підготовки судноводіїв висувають високі стандарти щодо якості підготовки фахівців, здатних ефективно діяти в складних і непередбачуваних умовах. Останніми роками в галузі підготовки судноводіїв і використання тренажерних систем було опубліковано значну кількість досліджень, які оцінили ефективність різних підходів навчання. При цьому ці роботи не дають конкретних алгоритмів впровадження систем у практику. У статті розглядається процес створення адаптивного інформаційного середовища для навчання судноводіїв на тренажерах. Мета. Приділити основну увагу синтезу умов, що відповідають рівню підготовки та індивідуальним успіхам здобувачів освіти. У міру оволодіння необхідними навичками тренажерна система повинна змінювати параметри навколишнього середовища, варіативно підлаштовуючись під різні ситуації для оптимізації процесу навчання. Ключові етапи діяльності судноводіїв, такі як ідентифікація об’єктів, прийняття рішень та їх реалізація, повинні бути відтворені з високим ступенем реалістичності, щоб розвинути гнучкі професійні навички, необхідні в нестандартних ситуаціях. Ефективність тренажерної підготовки залежить від детального аналізу всіх етапів роботи судноводіїв і створення візуально і функціонально точної моделі їх професійного середовища. Результати. Було визначено, що для створення такої моделі використовується нечітке виведення, яке дає змогу використовувати його для управління складними системами. Висновки. Така модель дасть змогу врахувати ті характеристики, які не враховує статичний сценарій тренажера, але, при цьому які можуть вплинути на прийняття рішень в екстремальних ситуаціях. Тренажерна підготовка у такій моделі дасть змогу підвищити якість роботи судноводія. Modern requirements for navigators’ training set high standards for the training quality of specialists able to operate effectively in complex and unpredictable conditions. A considerable number of studies have been published in recent years in the field of navigators’ training and the use of training systems, which have evaluated the effectiveness of various training approaches. At the same time, these works do not provide specific algorithms for implementing systems in practice. The article considers the process of creating an adaptive information environment for training navigators on simulators. Objective. To focus on the synthesis of conditions that correspond to the level of training and individual success of students. As the required skills are mastered, the simulator system must change the operating parameters of the surroundings, adjusting variably to different situations to optimize the learning process. The key stages of navigators’ activities, such as object identification, decision-making and implementation, must be reproduced with a high degree of realism to develop the flexible professional skills required in non-standard situations. Effective training depends on a detailed analysis of all steps in the work of navigators and the creation of a visually and functionally accurate model of their professional environment. Results. It has been shown that fuzzy inference is used to create such a model, which makes it possible to use it to control complex systems. Conclusions. Such a model will allow us to consider those characteristics that are not reflected in the static scenario of the simulator, but which may affect decision-making in extreme situations. Training in such a model will improve the quality of a navigator’s work.
Документ
Метод формування набору індивідуальних тестових завдань для оцінювання рівня підготовки судноводія у процесі тренажерної підготовки.
(ОМА, 2024-12) Сокол А.О.; Sokol A.
У даній роботі розглядаються аспекти професійної підготовки судноводіїв з акцентом на тренажерну підготовку, яка повинна враховувати специфічні вимоги професійної діяльності. Наголошується, що якість тренажерної підготовки безпосередньо впливає на ефективність взаємодії системи «судноводій-екіпаж-судно». Для оцінювання рівня професійної компетентності судноводіїв запропоновано використовувати багатокритеріальний підхід, що містить обсяг та якість засвоєння знань, умінь та навичок, а також мотивацію та активність тих, хто навчається. Для реалізації контролю даного підходу необхідно сформувати набір індивідуальних тестових завдань з урахуванням певних властивостей, які повинні фіксувати та оцінювати дії здобувача освіти, його взаємодію з органами управління робочим місцем тренажера, логічні, операційні та часові помилки, повідомляти про дії здобувача освіти та пропонувати необхідні зміни до програми навчання. Розробка автоматизованої системи управління якістю підготовки на основі технологій штучного інтелекту дозволить оптимізувати процес тестування та контролю рівня підготовки, що, в свою чергу, забезпечить адаптивне навчання та підвищить якість підготовки судноводіїв. This paper deals with the aspects of seafarers professional training emphasizing simulator training, that should consider the specific requirements of professional activity. Underlined that the quality of simulator training directly affects the efficiency of interaction between the “navigator-crew-vessel” system. it is A multicriteria approach was proposed to use assessing the level of navigator’s professional competence, which includes the amount and quality of knowledge, skills and abilities, as well as the motivation and activity of students. To implement the control of the approach, a set of individual test tasks should be formed, considering certain properties, which should monitor and evaluate the actions of the student, his/her interaction with the simulator workplace management bodies, logical, operational and time errors, report on the student actions and propose the necessary changes to the training program. The development of an automated training quality management system based on artificial intelligence technologies will optimize the process of testing and monitoring the training level, which, in turn, will provide adaptive learning and improve the quality of navigators training.
Документ
Метод оцінювання результатів діяльності судноводіїв під час тренажерної підготовки.
(ДУІТ, 2024-12-24) Сокол А.О.; Sokol A.
У статті розглядається метод оцінювання результатів діяльності судноводіїв під час тренажерної підготовки, наголошено на необхідності розробки нормативів, що дають змогу оцінювати освітні досягнення як індивідуально, так і в групах. Запропоновано чітку градацію оцінок для точних і часових показників. Визначено класифікаційні ознаки, що впливають на складність професійної діяльності судноводіїв, включно зі структурою інформаційної моделі, умовами сприйняття інформації, типом прийнятого рішення та особливостями виконавчих дій. Визначається раціональний набір кількості навчальних завдань з використанням математичного моделювання, що сприятиме більш ефективній підготовці кадрів для роботи на водному транспорті. The article examines the method for performance evaluation of the navigator’s activity during simulator training, emphasizes the need to develop standards that allow to evaluate educational achievements both individually and in groups. A clear gradation of assessments for precise and time indicators is proposed. The classification features that affect the complexity of the navigators' professional activity, including the structure of the information model, the conditions of information perception, the type of decision made and the peculiarities of executive actions, are determined. A rational set of training tasks using mathematical modeling is determined, which will contribute to more effective training of personnel for work in water transport.
Документ
Людський елемент, як складова ризику виникнення небажаної події на морському судні.
(ДУІТ, 2023-12-12) Сокол А.О.; Sokol A.
Ідея статті полягає у з’ясуванні можливості впливу схильності людського елементу до ризику на ймовірність виникнення небажаної події під час експлуатації морського судна членами екіпажу. Враховуючи статистику виникнення небезпек у морській галузі, спричинених людським фактором, авторка статті досліджує причини, пов’язані з психологічними та соціальними якостями фахівців суднової команди, а саме ступень готовності до ризику. Для визначення ступеня готовності до ризику члена екіпажу морського судна застосовується авторська методика «Діагностика ступеня готовності фахівця морського флоту до ризику виникнення небезпеки». За результатами діагностики зроблено висновок про вплив схильності члена суднової команди до ризиків на виникнення небажаної події. Надійність методики визначено за допомогою розподілу Пуассона. Фахівці морської галузі працюють відповідно до Конвенції про працю у морському судноплавстві (MLC, 2006) в якій чітко визначені норми праці і виконання робіт на морському судні. У разі виникнення небажаної події застосовується Міжнародна конвенція з охорони людського життя на морі (SOLAS 74). Документальна база, що регламентує роботу та поведінку кожного члена суднової команди у будь якій ситуації, та вимагає чіткого її дотримання, впливає на ймовірність бажаної події та дозволяє створити психологічний портрет фахівця морської галузі. Спираючись на отримані результати, авторка статті запропонувала модель поведінки члена суднової команди схильного чи не схильного до ризику. The idea of the article is to find out the possibility of the influence of the human element's tendency to risk on the probability of an undesirable event occurring during the operation on board a vessel by the ship’s crew. Taking into account the statistics of the occurrence of hazards in the maritime industry caused by the human factor, the author of the article investigates the reasons related to the psychological and social qualities of ship’s crew, in particular the degree of readiness for the risk of danger. The author's method "The diagnostics of the degree of ship’s crew readiness to the risk of danger" is used to determine the degree of risk readiness of a crew member on board a ship. The conclusion relating to the influence of the ship's crew member's predisposition to risks on the occurrence of an undesirable event was made on the base of the results of the diagnostics. The reliability of the method is determined using the Puasson distribution. The maritime industry specialists work in accordance with the Maritime Labor Convention (MLC, 2006), that clearly defines the work operation norms on board a ship. The International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS 74) is applied in case of undesirable event occurrence.The documentary base, which regulates the work and behavior of each member of the ship's crew in any situation, and requires its strict observance, affects the probability of the desired event and allows to create a psychological portrait of maritime industry specialist. Based on obtained results, the author of the article has proposed a model of the behavior of a member of the ship's crew prone to or not prone to risk.
Документ
Вплив тривалості рейсу на психоемоційний стан членів екіпажу судна.
(ДУІТ, 2021-12-14) Сокол А.О.; Sokol A.
Головна ідея статті полягає у необхідності звернути увагу на складну професію моряка, яка стає в рази складнішою під впливом зовнішніх чинників, які впливають на психоемоційний стан фахівця. Данна проблема лишається актуальною у зв’язку з постійними змінами у морській транспортній галузі. З одного боку моряк повинен працювати задля забезпечення родини і довший час прибування в рейсі – краще для матеріального статку родини. З іншого боку, довший час перебування у рейсі дається взнаки на психоемоційному стані і здоров’ї моряка. Останній час здоров’ю моряка, як психологічному так і фізичному приділяють велику увагу. Психологічні проблеми пов’язані з морською галуззю розглядаються як роботодавцем так і крюінговими компаніями, які напрямляють свої дії у бік покращення життя та діяльності моряка на судні: спортивні зали, стан кают, відповідне харчування. Покращення побуту на судні наближує перебування на ньому до домашніх умов і, тим самим, віддаляє порушення психоемоційного стану та погіршення здоров’я моряка. The main idea of the article is the necessity to pay attention to the complex profession of a seamen which becomes more difficult under the influence of external factors which effect on the psycho-emotional state of specialist. This problem remains relevant due to the constant changes in the maritime transport industry. On the one hand, the sailor must work to support his family and a longer stay in the voyage - better for the material wealth of the family. On the other hand, a longer stay in the voyage influence on the psycho-emotional state and health of the seaman. Nowadays, a lot of attention has been paid to the seafarer's health, both in psychological and physical aspects. Psychological problems related to the maritime industry are discussed by both the employer and the crewing companies, which are focusing on improving the lives and activities of the seafarer on board: gyms, cabins, proper nutrition. Improving the life of the ship brings the stay on board closer to home conditions and, thus, removes the disturbance of psycho-emotional state and the deterioration of the health of the seafarer.